oktatás

2018.04.10. 07:00

A nyelvelsajátítás nincs korhoz kötve

A kisgyermek életében a legideálisabb időszak egy új nyelv tanulására a 3-4 éves kor. Az óvodavezető szerint érdemes minél hamarabb elkezdeni a nyelvvel való ismerkedést, játékos nyelvelsajátítást.

Balázs László, fotó: Mártonfai Dénes

Megoszlik a kisgyermekes szülők véleménye a korai nyelvtanulással kapcsolatban.

– Valóban eltérően vélekednek erről, de a mi tapasztalatunk az, hogy az óvodás gyerekek szívesen mondókáznak, énekelnek, és a nagyobbak már rövid válaszokat is adnak német nyelven – mondta Simon Attiláné, a szekszárdi Wunderland Óvoda vezetője. – A nyelvi nevelést étkezésnél, öltözködésnél, játékidőben, irányított foglalkozásokon, a napi rituálékban alkalmazzák a pedagógusok.

Nagyon fontos, hogy játékosan, érzelmi kötődést kialakítva, fokozatosan közvetítsenek az óvónők a kicsik felé. Tapasztalatunk szerint nem okoz a gyermekeknél semmilyen gátlást, sőt, a más óvodából érkező gyermekek is nagyon hamar beilleszkednek a nyelvi környezetbe.

Rengeteg szülő úgy gondolja, hogy a gyerekeknek a lehető legkorábban el kell kezdeniük nyelve(ke)t tanulni.

– A Wunderland Óvodának a nemzetiségi német kétnyelvű nevelés és hagyományápolás kiemelt feladata – közölte az óvodavezető. – Amelyik szülő a mi óvodánkba íratja gyermekét, ott nem kérdés, hogy jó-e a korai nyelvtanulás. (Az óvodában jobb szó a nyelvelsajátítás.) Nálunk pluszlehetőséget kapnak a gyerekek a későbbi tudatos, iskolai nyelvtanuláshoz – ezt a szülők is így értékelik.

Simon Attiláné hozzátette: rendszeresen érkeznek hozzájuk német anyanyelvű önkéntesek, és a németországi partnerintézményükből tanulók gyakorlatra. Törekednek a nyelvi környezet minél teljesebbé tételére. Az ovisok nagyon kommunikatívak a német anyanyelvű fiatalokkal, mert hamar rájönnek, hogy csak németül értenek. A passzív szókincsüket is aktivizálják, hogy kapcsolatot tudjanak kialakítani. A PTE partnerintézményeként partnerek a pedagógusképzésben is, nyolchetes gyakorlatra fogadják a nemzetiségi hallgatókat.

– Az elektronikai eszközök használata is motiválja a gyerekeket, használjuk is őket – jelezte a vezető. – Tapasztalataink szerint a korai nyelvtanulás nem okoz zavart a beszédfejlődésben. Vannak gyerkőcök, akik fogékonyabbak és bátrabban megnyilvánulnak, de ezeknél a gyerekeknél a magyar nyelvnél is így van. Minden gyermek más. Az iskolai nyelvtanulásnál mindenképpen előnyt jelent, hiszen bátran megnyilvánulnak, magabiztosabbak, már a kezdeteknél sikerélményük van.

Legalább két idegen nyelvet tanulnak

Közismert, a magyar gyerekeknél elvárás, hogy valamilyen idegen nyelven megtanuljanak beszélni. Hiszen például a diploma megszerzését is nyelvvizsgához kötik. Szakemberek szerint azonban a külföldi fiatalok nem igazán nyitottak más nyelvekre. Míg nálunk éveket áldoznak rá a gyerekek, hogy legalább egy idegen nyelven megtanuljanak beszélni, addig külföldön sokkal népszerűbbek a különböző sportok, szakkörök. Hozzáértők szerint azért nem érzik szükségét annak, hogy több nyelven tudjanak, mert eleve világnyelven képesek megszólalni, így mindenhol megértik őket.

Borítóképünkön: Német nyelven verselnek, énekelnek a wunderlandos ovisok, így ismerkednek játékosan a nyelvvel

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában