2023.08.03. 14:00
Befejeződött az aratás, gyengébb lett a termés a vártnál
Őszi árpából az idén 22 ezer, búzából 54 ezer hektáron vetettek a gazdák.
Befejeződött az aratás.
Fotó: Makovics Kornél
A termésátlagok elmaradtak a várttól, búzából 5,77 tonna a hektáronkénti átlag, árpából 5,5 tonna. Repcéből 8760 hektárt takarítottak be, a termésátlag itt 3,1 tonna lett. Zabból, magborsóból, rozsból csupán pár száz hektáron vetettek a gazdák, a termésátlagok itt is elmaradnak a várttól.
A vármegyei kormányhivatal agrárügyi és környezetvédelmi főosztályához június 26-a és július 7-e között 21 kárbejelentés érkezett, ez 77 parcellát és 381 hektár területet érintett. A károk megoszlása szerint a 77 parcellából 5-re jégeső, míg a többire viharkár volt a jellemző.
A parcellák több mint fele a paksi járásban, harmada a tamási járásban fekszik. Szekszárd és Dombóvár környéke a bejelentésekkel szórványosan érintett. Jégesővel 4 parcella minőségi borszőlő és egy kukorica érintett.
Az őszi árpa víztartalma 9-12 százalék között alakult. A hektolitersúly várakozáson aluli, 50-62 közötti, de inkább az alsó értékhez közeli a jellemző, ami nagyon alacsony értékű, a szabvány 63-68 helyett. Fehérjetartalom 12,5-13,5 százalék. Sörárpának nem jó, de takarmányozásra igen.
A búza beltartalmi értékei nem hozzák a várt értékeket, nem túl jók, zömmel euró minőségűek, de van malmi minőségű is. Alacsony a hektolitersúly, 75-80 között változik, amelyik tételnél magasabb értéket mérnek, annak a fehérje- és sikértartalma gyengébb. Sikér 33, fehérje 13,6- 14,5 közötti értékű.
Raktározási problémákat egyelőre a Bonyhádi járásból Aparhantról jeleztek. Nincs felvásárlási kedv, nem tudják eladni a betárolt terményeket. A lekötött terményeket tudják csak értékesíteni, nyomott áron.
A mezőgazdasági járművek műszaki hiányosságaira hívták fel a gazdák figyelmét a szakemberek. Közúti ellenőrzés során, amennyiben szemrevételezéssel megállapítható a hiány (például: korrózió, kasztni, futómű, gumiállapot, rakfelület, világítás stb.), berendelés alapján közigazgatási bírságot is vonhat maga után.
Az a tapasztalat, hogy ennek ellenére a járművet továbbra is a feltárt hiányosságokkal használja a sofőr akár hónapokig, ami a többi közúti közlekedésben résztvevők biztonságát is veszélyezteti. Javaslat, hogy a közigazgatási bírság helyett azonnali javítást, pótlást rendeljenek el, okmányelvonással, amit csak a javítólap bemutatásával, a hiba korrigálásával kaphatna vissza a tulajdonos, járművezető.