Megtorpant a kereslet

2024.03.06. 13:00

Kevesebbet költünk a neten

Megtorpant az online vásárlás korábbi növekedési üteme – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amelynek összefoglalóját szerdán juttatták el az MTI-nek. Az online vásárlás ugyan továbbra is jelentős szerepet tölt be a kiskereskedelemben, ám a szektor korábban tapasztalt növekedése megtorpant. A KSH szerint 2009-től 2021-ig a világhálón értékesített áruk összértéke évről évre növekedett. Tavaly viszont a trend megszakadt.

Bencze Péter

Illusztráció

Forrás: Shutterstock

Tavaly a magyar internetezők 80 százaléka vásárolt legalább egy terméket online. A legtöbben, 47 százalékuk ruhát vagy cipőt, amelyet az egészséggel kapcsolatos termékek, valamint az élelmiszerek és italok követtek. Az egy vásárlásra eső költés nem csökkent 2021 és 2023 között, sőt a vásárlók becslése alapján a vizsgált 14 termékcsoport szinte mindegyikénél jelentősen emelkedett az alkalmanként kifizetett összeg. A legnagyobb növekedés az élelmiszereknél és italoknál volt.

Az egy főre jutó vásárlási alkalmak számát is vizsgálta a hatóság. Bár a lakberendezési cikkek és építőanyagok, barkácscikkek vásárlási gyakorisága csökkent, a többi termékcsoporté kisebb-nagyobb mértékben növekedett. A divatcikkek esetén egy vásárló átlagosan már háromszor rendel egy év alatt ruhát vagy cipőt. A negatív trend viszont megmutatkozik az egyes árucsoportokból vásárlók csökkenő számában. Ez a visszaesés a fiatal, 16-35 éves korosztályt érintette leginkább. A legkisebb visszaesés a divatáruk online vásárlóinak éves arányában volt. Az élelmiszereknél, valamint az egészséggel kapcsolatos termékeknél a csökkenés szintén mérsékelt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!