oktatás

2018.01.29. 07:00

A héten megkapják a diákok a félévi értesítőt

Január 26-án ért véget az első félév az általános iskolákban. A félévi értesítőt a héten kapják meg a tanulók és a szülők. Bizonyára lesz olyan család, ahol éppen a jegyek miatt nem lesz felhőtlen a hangulat. De valójában mennyit is ér, mit bizonyít a félévi bizonyítvány, érdemes-e mellre szívni a kevésbé sikerült jegyeket?

Mauthner Ilona, archív fotó: Makovics Kornél

Január 26-án ért véget az általános iskolákban az első félév. A félévi értesítőt a héten kapják meg a szülők. Vannak családok, ahol az eredmény miatt már most szoronganak a szülők és a gyerekek is, hiszen aki most nyolcadik osztályos, annak a félévi eredménye is számít majd a továbbtanulásnál. A pszichológus viszont azt mondja, nem feltétlenül kellene a január végének ilyen stresszes időszaknak lennie. Ha a pedagógus nem büntetőeszköznek használja az osztályzatokat, esetleg az érdemjegyek mellett szóban is indokolja, mit jelent az a matek hármas, ha a szülő nem veszi annyira komolyan az intézményt, és inkább a gyermekére koncentrál, mintsem a jegyekre, akkor kifejezetten hasznos lehet egy ilyen visszajelzés.

– A bátaszéki Kanizsai Dorottya Általános Iskolában a múlt héten még javíthattak a jegyeiken azok a diákok, akik úgy, érezték van erre esélyük – mondta Mészáros István igazgató. Idén 44 nyolcadikos fejezi itt be a tanulmányait, a diákok többsége olyan szakközépiskolába tervezi a továbbtanulást, ahol ösztöndíjat is kaphat, de sokan készülnek gimnáziumba is. Bátaszék annyiban szerencsés helyzetben van, hogy helyben is van gimnáziuma, bár van, aki Bajára és Szekszárdra adta be a jelentkezését a hamarosan végző diákok közül.

A szekszárdi Babits általános iskolában a tanulmányi átlag négyes körül van, – mondta Botos Ilona igazgató. A végzőseik – 54 diák – 80 százaléka gimnáziumban szeretné folytatni a tanulmányait. A felvételiket már megírták, a Garayba, a bonyhádi Petőfibe, a paksi ESZI-be és az I. Béla gimnáziumba jelentkeztek legtöbben. Az igazgatónő hangsúlyozta, a szülőknek is köszönik, hogy úgy indítják el a gyerekeket otthonról, hogy azok tudják, érték a tanulás.

A várdombi általános iskolába 114 diák jár, ebből 21-en fejezik be idén a nyolcadik osztályt – tájékoztatott Szamos Józsefné igazgató. Náluk vegyes a kép, vannak kiemelkedően jó tanulók, és vannak, akiknél nem is a tanulással, inkább a magatartással van gond. A végzősök többsége tovább szeretne tanulni, a többség szakközépiskolában, szakiskolába, de van, aki gimnáziumban.

Az általunk megkérdezett többi iskola igazgatója is egyetértett azzal, hogy a félévi értékelés diagnosztizáló jellegű, arra fókuszál, mit értek el eddig a diákok, mi a további cél, teendő. Fontos, hogy a félévi értékelés nem lezáró jellegű, inkább egy adott állapotot, eredményt bemutató fejlődési beszámoló legyen.

Két ötös között is van különbség

– A szülői nyomás megfigyelhető: amikor például úgy jön oda hozzám a két jegy között mozgó diák, hogy nagyon kikap otthon, ha nem a jobb kerül be a bizonyítványába – mondta Simon Attila szekszárdi általános iskolai tanár.

– A tanév felezőpontja megfelelő alkalom, hogy motiváljuk a diákokat, jelezzük, hova kell fejlődnie. Az egytől ötig osztályzás miatt nem mindig tudjuk megfelelően árnyalni a képet, két ötös között is lehet nagy különbség. Ám mivel e rendszerben kell dolgozni, én szóban szoktam indokolni a döntésemet, ami kiegészíti a szimpla érdemjegyet.

Ha szövegesen kellene értékelnem minden diákot, bajban lennék. Eleve hatalmas az adminisztrációs teher a tanárokon, és a legjobb szándékkal sem lehetne elkerülni, hogy sablonossá váljon a szöveges elemzés. Folyamatos visszacsatolással azonban el lehet érni, hogy a gyerek lássa, mennyit és hogyan dolgozott a félév alatt.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában