Gyilkos harc zajlik a figyelmünkért

2023.09.27. 11:30

Három másodperc van a figyelem felkeltésére

Ádáz harc folyik figyelmünkért. Erről beszélt hétfőn kora este az MCC szekszárdi képzési központjában a Garay Gimnázium hajdani diákja, a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának docense dr. Guld Ádám médiakutató.

Szepesi László

A Pécsi Tudományegyetem docense, dr. Guld Ádám médiakutató tartott előadást.

Fotó: Kiss Albert

– A figyelem a legértékesebb árucikk – mondta dr. Guld Ádám médiakutató a Mathias Corvinus Collegium szekszárdi képzési központjában tartott előadásában. – Ezért egyre agresszívabban próbálja a figyelmet felhívni magára a média, s ugyanígy a gazdaság sok más szférája is. A figyelem viszont egyre gyengül,  jellege, minősége is állandóan változik. Ugyanis egyre több dologra kell figyelnünk, mert szinte kényszerítenek arra, hogy ezt tegyük, miközben az embernek nincs több ideje médiafogyasztásra. 

Az előadó szólt arról is, hogy veszélyeket rejt a figyelemért folytatott etikátlan küzdelem. Okozza ez a társas kapcsolatok leépülését, az érzelmek kiürülését, az elidegenedést. És, mert az, ami pár hónapja még figyelemfelkeltő volt, mára már unalmas, hogy a figyelmet mégis felkeltsék, igyekeznek egyre izgalmasabb, egyre érdekesebb, vibrálóbb, extrémebb, durvább tartalmat kínálni. Mindez pedig leginkább a fiatal és az idős generációra hat károsan. 
Egyre nehezebb az érdeklődést felkelteni, s azt megtartani.

Mert egy átlagos fogyasztó figyelemkoncentrációja az évek során 12 másodpercről 8 másodpercre csökkent. A Z generációnál, a 95 után született fiataloknál pedig – Guld Ádám kutatásának középpontjában ők állnak – a figyelem felkeltésére mindössze 3 másodperc van. Ha ezalatt nem kap olyan információt, ami érdekli, már odébb lép, és ha ez sikerül, akkor marad, mindössze 8 másodpercig, de akkor kell egy újabb izgalmas tartalom, hogy ne álljon odébb. 

Napjainkra jellemző a figyelem-válság. Ezt a kortárs médiakörnyezet okozza, az, hogy egy tartalomdömpingben élünk. Soha nem zúdult ránk ilyen sok csatornából, és ennyi információ, mint napjainkban. Ez bizonyos szempontból kedvező is lehet, de a fogyasztóban nem idéz mindig elő kedvező változást. A médiadömping – főleg a fiatalokban – azt az érzetet kelti, hogy nincs elég szabadidejük ahhoz, hogy fogyasszák mind azt az érdekes tartalmat, ami számukra izgalmas lehet.

Hogy megnézzenek minden izgalmas filmet, az összes sorozatot, valamennyi influencer posztját, esetleg még posztoljanak is. Emiatt megpróbálnak egyszerre több eszközt használni, például a tévé előtt ülve is mobiloznak, telefonoznak, vagy a laptopon tucatnyi ablakot megnyitnak, egyiken szöveget szerkesztenek, másikon a facebook-ot nézik, odébb egy videó megy, stb., és hol az egyikre, hol a másikra kattintanak. Valójában viszont csak egy dologra lehet figyelni, így azok, akik ezt teszik, elképesztően leterhelik saját idegrendszerüket, és valójában egyikre sem tudnak figyelni. 

Az információdömping fiataloknál alvásmegvonást is okozhat, folytatta. Mert, mikor a lecke, edzés, egyéb megszokott dolog kész, kezdődik a médiahasználat, s az kitolódik akár hajnalig. Ez pedig a tizenéveseknél nem csak idegrendszeri gondokat okoz, agresszívvé válnak. mert nem pihenik ki magukat, hanem fiziológiai, testi tünetek, bajok is jelentkeznek. Megbillen a hormonrendszer, megindul egy testsúlyváltozás, s például annak ellenére, hogy nem esznek többet, hízni kezdenek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában