oktatás

2019.01.28. 07:00

Nem kellene, hogy izguljon a család a félévi értesítő előtt

Január 25-én ért véget az első félév az általános iskolákban. Valójában mennyit is ér, mit bizonyít a félévi bizonyítvány, érdemes-e nagy ügyet csinálni a kevésbé sikerült jegyekből?

Mauthner Ilona

Fotó: Mártonfai Dénes

Múlt pénteken ért véget az általános iskolákban az első félév. A félévi értesítőt rá egy hétre kapják meg a szülők. Vannak családok, ahol az eredmény miatt szoronganak a szülők és a gyerekek is, hiszen aki most nyolcadik osztályos, annak a félévi eredménye is számít majd a továbbtanulásnál. Ráadásul a nyolcadikosok nemrég írták meg a központi felvételiket a gimnáziumokba való bekerülésük érdekében. Ennek eredménye is e hét végére várható.

A pszichológus azt mondja, nem feltétlenül kellene a január végének ilyen stresszes időszaknak lennie. Ha a pedagógus nem büntetőeszköznek használja az osztályzatokat, esetleg az érdemjegyek mellett szóban is indokolja, mit jelent az a matek hármas, ha a szülő nem veszi annyira komolyan az intézményt, és inkább a gyermekére koncentrál, mintsem a jegyekre, akkor kifejezetten hasznos lehet egy ilyen visszajelzés.

A szekszárdi Szent József Katolikus Általános Iskolába százhetven diák jár, tizenheten nyolcadikosok, mondta Szabóné Varjas Ildikó igazgatóhelyettes. A végzősök közül mindnyájan gimnáziumba készülnek, ki Pécsre, ki Bonyhádra, ki Szekszárdra. Mind abban bíznak, sikerült a felvételijük. Az első és második osztályos tanulók szöveges értékelést kapnak, a nagyobbak jegyet. Február első hetében pedig szülői értekezletet is tartanak, ahol a tanárok a tényeket megbeszélik a szülőkkel. A szorgalmi jegyre legtöbb szülő nem figyel, pedig valójában az tükrözi a gyermek fejlődését.

Tevelen az általános iskolába százötvenöt diák jár, tizenhét az elsős, huszonhatan pedig nyolcadikosok. Az intézmény helyettes igazgatója, Schweitzer Józsefné elmondta, a végzősök közül tizenegyen szeretnének középiskolában továbbtanulni, ők meg is írták a felvételi dolgozatukat. Az iskolába több hátrányos helyzetű diák is jár, így az osztályzatokon is lesz mit javítani a következő félévben.

Két ötös között is van különbség

Az általunk megkérdezett többi iskola igazgatója is egyetértett azzal, hogy a félévi értékelés diagnosztizáló jellegű, arra fókuszál, mit értek el eddig a diákok, mi a további cél, teendő. Fontos, hogy a félévi értékelés nem lezáró jellegű, inkább egy adott állapotot, eredményt bemutató fejlődési beszámoló legyen.

A szülői nyomás megfigyelhető: amikor például úgy jön oda hozzám a két jegy között mozgó diák, hogy nagyon kikap otthon, ha nem a jobb kerül be a bizonyítványába – mondta Simon Attila szekszárdi általános iskolai tanár. A tanév felezőpontja megfelelő alkalom, hogy motiváljuk a diákokat, jelezzük, hova kell fejlődniük. Az egytől ötig osztályzás miatt nem mindig tudjuk megfelelően árnyalni a képet, két ötös között is lehet különbség. Ám mivel e rendszerben kell dolgozni, én szóban szoktam indokolni a döntésemet, ami kiegészíti a szimpla érdemjegyet. A szülői értekezlet arra is jó lesz, hogy bátran kérdezzen az apa, az anya, a nevelő – tette hozzá.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában