2019.03.29. 14:00
Beleszeretett a veterán biciklikbe, velocipédekbe
Kovács Margit könyvelőként dolgozik, és a barátnőjének köszönheti, hogy megismerkedhetett a veterán kerékpárok világával. Egyszer kellett csak felülnie az egyik velocipédre, azóta nem lehet róla „leszedni”. Egyedüli szekszárdi velocipédista nőként képviseli a kanizsai szövetségben a Tolna megyeieket.
Fotó: Beküldött fotó
Fejléc- és indexképünkön: Badacsonytomaj, 2019. március 16. Kovács Margit mellett, a kép közepén az egyesület elnöke, Dene Tibor.
Egy baráti fogadásnak köszönhetően alakult meg hat évvel ezelőtt a Kanizsai Oldtimer Kerékpáros Szövetség – KOKSZ –, melynek egyetlen szekszárdi képviselője Kovács Margit.
– Sokan nem tudják elképzelni, hogy lehet ilyen kerékpárokon tekerni, de bárkiről elmondható, hogy ha már fent van a biciklin, akkor nincs probléma. A felszállásnál az elején nekem is segítség kellett, ahogy a leszállásnál is, de valójában több nehézségre számítottam. Ami nagyon tetszik a régi típusú kerékpárokban, hogy van egy olyan feelingjük, amely utánozhatatlan – mondta el lapunknak a 38 éves Kovács Margit.
Bár elfoglalt, de amikor ideje engedi, a KOKSZ csapatával tart, és bemutatja tudását a nagyközönségnek. Az egyesület tavaly hozzájutott egy 50-es évekbeli triciklihez is, amelyet elsősorban áruszállításra használtak, de más funkciója is lehetett. A triciklit Horváth György tag újította fel, és hozta vissza szinte gyári állapotra.
Egy aranyszínű, 125 centiméteres velocipéd tulajdonosa pedig az alelnök, Rajnai Sándor lett. A társaság közel harminc tagot számlál. A mai kerékpárok előfutárának számító hat nagykerekű velocipéd, és három – az 1800-as évek végét idéző – tricikli mellett számos veterán kerékpárral és egyéb bicikli-különlegességgel rendelkeznek.
A rendezvényeiken, fesztiválokon, kerékpártörténeti bemutatókon a korhű ruhák, a kerékpárok és a széleskörű információk adják át a velocipéd életérzését. Van például egy olyan szerzeményük, amelyet egy báró, Karl von Draise még 1817-ben talált fel, és 12 km/h sebességgel tudott vele közlekedni. Abban az időben pedig gyorsabban tette meg a két falu közötti távolságot, mint a lovaskocsi. A kerékpár hivatalos neve Laufmaschine volt, de Draise-nek is nevezik. Másik különlegességük a biztonsági velocipéd az Eagle Roadster Safety Velociped, amelynél a kis kerék előre került. Ez már az 1880-as éveket idézi, amikor a lánchajtással működő biztonsági kerékpárok már forgalomban voltak.