2023.02.26. 15:30
Szerencsés, aki pilótafülkéből élhet át egy légi földrajzórát
Nem vagyok rá túlzottan büszke, de általános iskolás éveimben nem voltam igazán jó tanuló. Minden sokkal jobban érdekelt a számolásnál, az olvasásnál és az írásnál. Egyedül a környezetismeret-órát szerettem alsóban, amiből később, felső tagozaton az élővilág (később biológia) és a földrajz lett.
Utóbbi tárgy lett a kedvencem annak ellenére is, hogy a tárgyat tanító tanáromnál a tűrtek körébe tartoztam. Hála a szüleimnek, már kisgyerekkorom óta sok helyre ellátogattunk országon belül, később pedig az akkori lehetőségekkel élve a szomszédos országokba is. E kirándulásoknak köszönhetően kezdett érdekelni a földrajz, és a legtöbb, nem kötelező olvasmányom is ehhez a tárgyhoz kötődik.
Sok-sok év távlatából is élénken él bennem, hogy ötödik osztályban Magyarországról és a környező országokról, hatodikban szinte egész évben a Szovjetunióról, hetedikben a távolabbi európai országokról és a többi kontinensről, nyolcadikban pedig ismét – igen részletesen – hazánkról tanultunk a földrajzórákon.
Szakközépiskolában sajnos már nem voltak földrajzórák, de a tárgy iránti érdeklődésem továbbra is megmaradt. Mindig szívesen nézegettem a térképeket, és álmodoztam, hogy milyen jó lenne távoli vidékekre is eljutnom. Évekkel később, már felnőttként repülőgépre ülve több alkalommal is megcsodálhattam fentről nézve a városunkat, országunkat és távolabbi földrészeket madártávlatból.
Egyik legszebb élményem bő húsz esztendővel visz vissza az időben, amikor a Dunaferr Repülőklub kalandos történetű HA-SEH jelű Wilgájával bő félórát nézelődhettem városunk felett. Dunaújváros fentről nagyon szép, irigylésre méltóan szép. A szürke hétköznapokban nem is gondolnánk, hogy milyen kellemes és praktikus ez a város. A sok-sok park és zöldfelület a szépséges Duna-parttal a város egykori tervezőinek remek munkáját dicséri.
Ha az ember „géptiszta” időben Ferihegyről felszállva délnyugat felé veszi az irányt, a fővárost elhagyva néhány perc repülést követően a Velencei-tó, Székesfehérvár és a Balaton látványában gyönyörködhet. Amikor egy nagy repülőgép kis ablaka mellett ül az ember néhány centiméterre a „semmitől”, percenként, negyed- és félóránként lát egy-egy csodát. Ilyenkor mindig a földrajzi atlasz elevenedik meg és válik élővé rövidebb-hosszabb időre. Ha szerencséje van az utazónak, és éppen Frankfurtból repül Budapestre egy Airbus fedélzetén, akkor tízezer méter magasból is láthatja kontinensünk egyik legszebb repülőterét, a münchenit.
Amikor annak idején egy ilyen járatról a müncheni betonokat megláttam, nem gondoltam, hogy pár esztendővel később hosszú évekig második otthonom lesz a Freising és Erding mellett elterülő hatalmas komplexum. Egyik legkedvesebb képemet a Lufthansa Frankfurt–Budapest járatáról készítettem tíz kilométer magasból, és München két, egymással párhuzamos futópályája látható rajta. Ha az embernek még nagyobb szerencséje van, akkor a pilótafülkéből élhet át élő földrajzórát. A holland Transavia és Buliczka Péter kapitány jóvoltából egy Boeing gép pilótafülkéjéből készíthettem alicantei és ködös müncheni végső megközelítéses képeket.
Kevés annál izgalmasabb dolog létezik, amikor egy leszálló gép pilótái ködös időben közelítik meg a futópályát, és megnyugvással konstatálják, hogy gépük a megfelelő siklópályán van.