Formula Student

2017.08.30. 17:30

Továbbra is nagy célokat tűz maga elé Widner Attila

A keceli származású Widner Attila, a KEFO Motorsport csapatfőnöke közel két év után adta át a stafétát utódjának. De hogyan is jutott el az Ady Endre Szakképző Iskolában nevelkedő, még mindig csak 24 éves fiatal oda, hogy nemzetközi versenyeken irányítsa a kecskeméti Neumann János Egyetem Formula Student csapatát? Erről faggattam.

Kvanduk Bence

Kezdjük mindennek a legelején. Tíz-tizenegy éve mi vonzott Szekszárdban, hogy az akkor épp Szent Lászlóvá alakuló Ady Endre Szakképző Iskolát választottad almamáteredül? (Kérem olvasóinkat, hogy Attilával készült interjúmban, mivel évek óta ismerjük egymást, és 5 évig egy iskolapadon osztoztunk, tegeződhessünk.)

Szerettem volna belekóstolni az önálló életbe, ezért választottam egy olyan iskolát, ahol kollégista lehettem. Továbbá érdekelt az informatika és a gépészet is, itt mindkettőt oktatták.

Widner Attila (fehérben) egy hosszú nap után, Design Riport közben Forrás: KEFO Motorsport

Hogyan emlékszel vissza az itt eltöltött évekre?

Nagyrészt kellemes emlékek élnek bennem. Persze akad néhány, amire nem a legszívesebben gondolok vissza, de ez bárhol előfordult volna. Őszintén, akkoriban finoman fogalmazva, nem igazán szerettem tanulni. Nem értettem, hogy miért tanítják azokat a dolgokat az iskolában aminek – látszólag – semmi köze nincs az élethez. Utólag visszagondolva, nem volt minden tantárgy felesleges, de akkor ezt nem értettem, és ebből kifolyólag volt is néhány konfliktusom. A kollégiumi időkre viszont nagyon boldogan emlékszem vissza, rengeteg barátot szereztem, közülük sokkal a mai napig tartom a kapcsolatot.

A KEFO Motorsport járműve

Mikor ide kerültél informatika szakra, gondoltad volna, hogy végül mégis autókkal fogsz foglalkozni?

Az lett volna a meglepő, ha nem a járművek mellett kötök ki, mivel édesapám autószerelőként dolgozik, és egész gyerekkoromat mellette töltöttem a műhelyben. A terv eredetileg az volt, hogy az informatika osztályban kezdek, mivel ott nyelvi előkészítő évfolyam indult, és érettségi előtt a gépészetet választom fakultációnak, de később ez sajnos nem jött össze az iskolában történt változások miatt.

Mikor vált véglegessé a döntés, hogy ezt a pályát választod?

Ahogy az előbb mondtam, mindig is ez volt a terv, bár akkor még nem élt bennem ilyen határozottan, csak éreztem, hogy valami ilyesmivel akarok foglalkozni. Az informatika is érdekelt abban az időszakban, mikor a középiskolát választottam. Aztán az oktatások alatt belekóstoltunk minden területébe, és rájöttem, hogy nem nekem való, viszont a CAD (Computer Aided Design – Számítógép-alapú tervezés) nagyon megtetszett, azokat az órákat kifejezetten élveztem.

Merre vitt az utad érettségi után?

Ekkorra biztossá vált bennem, hogy a gépek és járművek világa az, amiben jól érzem magam, így Szegedre a Déri Miksa Középiskolába jelentkeztem Gépgyártástechnológiai technikus szakra.

Végül miért döntöttél mégis úgy, hogy kipróbálod az egyetemi képzést is?

Mikor már azt tanultam, ami igazán érdekelt, kedvet kaptam ahhoz, hogy folytassam, és nem is tervezem, hogy egy darabig abba hagyom. Olyan leszek mint egy jó pap, életem végéig tanulok. (nevet – a szerk.) 

Hogyan találkoztál az egyetemi motorsportos lehetőséggel?

Már a nyíltnapon egy bemutató alkalmával találkozhattam az akkor még Kecskeméti Főiskola Formula Student csapatával, a KEFO Motorsporttal. Már az első hónapban jelentkeztem is a csapatba, és pár szerelés és oktatás után fel is vettek. Ez volt 2014 szeptemberében.

Honnan származik az autóversenyzés iránti szenvedélyed?

Édesapám az autószerelés mellett nagy rajongója az autósportnak. Ő maga roncsderbizett, mikor még kicsi voltam, aztán az off road világa szippantotta magába. Több mint 15 éve versenyez az ország minden táján, és 10 éve rendez terepjáró versenyeket Kecelen.

Miként váltál csapatfőnökké a KEFO Motorsport projektjében?

Azt hiszem a legfőbb ok az volt, hogy én voltam a leglelkesebb. 2015 októberében adódott a lehetőség, hogy átvehetem a csapat vezetését, aminek nagyon örültem. Rendkívül jó fejlődési lehetőségnek tartottam. Sokat tanultam ebben az időszakban, és nem csak a mérnöki oldalam fejlődött, hanem sok úgynevezett soft skill fejlesztésére is lehetőségem nyílt. Például: csapatvezetés, emberek motiválása, projektmenedzsment, kommunikáció, prezentálás. Emellett egy rendkívül jó közösségnek lehettem a tagja. Tényleg jó hangulatban folynak a tervezési és szerelési munkálatok. Öröm volt ennyi lelkes embert irányítani. Persze voltak nehéz pillanatok a határidők közeledtével, de sikerrel vettünk minden akadályt.

Közel két év csapatvezetői szerep után, másfél hónapja átadtam a csapat irányítását az utódomnak, mivel a következő félév végén államvizsgázom, és jelenleg a szakdolgozatommal foglalkozom.

Hány emberből állt a csapatod? Milyen feladatokat végeztek?

A méltán büszke csapat az autóval

A csapat valójában hasonlóan működik mint egy vállalat. Vannak csoportvezetők akik felügyelik, irányítják a különböző csoportok (futómű, hajtás, elektronika...) munkáját egészen a tervezés megkezdésétől az összeszerelésig. Van egy főmérnök, aki a tervezési folyamatot felügyeli, és figyel arra, hogy a tervezés során mindenki szem előtt tartsa a koncepcionális tervezés során meghatározott követelményeket. Illetve megtalálhatók az autó létrejöttéhez közvetlen nem kapcsolódó, viszont a csapat működéséhez elengedhetetlen feladatokat végző alcsoportok. Ide tartoznak a szponzorkereséssel, eseményszervezéssel, marketing feladatokkal foglalkozó emberek.

Hogyan áll össze az autó a versenyekre?

Az előkészületek szeptemberben kezdődnek. Ilyenkor indul a tavalyi jármű teszteléséből és a versenyekről származó adatok elemzése, után az új fejlesztési irányok kijelölése, majd következik a koncepcionális tervezés, ahol a jármű alap paramétereit határozzuk meg (motor és hajtás típusa, futóműbekötési pontok helye). Ezek után következik a részletes tervezés, ahol a konkrét alkatrészek tervezése, szilárdságtani szimulációi zajlanak. Január – február környékén jön a Design Freeze, ami a tervezések végleges “befagyasztását” jelenti, ilyenkor egy rendezvény keretein belül bemutatjuk az elkészült terveket az egyetem dolgozóinak, szponzorainknak. Ezután következik a gyártás, amiben nagyon sokat köszönhetünk a támogatóinknak. Május végén, június elején, mikor az alkatrészek elkészülnek, következik az összeszerelés, majd a pillanat, amire szeptember óta várunk, az első teszt. A verseny előtti időszak az intenzív tesztelésről szól. Ez kulcsfontosságú, ugyanis ilyenkor jönnek elő a nem számított hibák, amiket gyorsan orvosolni kell. Ha a gyerekbetegségektől megszabadultunk következik a jármű finomhangolása. Ez főként a futómű beállításáról szól, illetve ilyenkor van idő felkészülni a statikus versenyszámokra is.

Miről is szól a Formula Student verseny?

A Formula Student versenyen a csapatok feladata, hogy megtervezzék, majd megépítsék egy olyan egy üléses nyitott kerekű versenyautó prototípusát, amit a későbbiekben sorozatgyártásban lehetne gyártani, majd hétvégi hobbi versenyzőknek értékesíteni.

Az összes versenyszám erre épül. Alapvetően 2 csoportra lehet ezeket osztani: Statikus és Dinamikus.

Statikus: A Design Report alatt meg kell győzni a “befektető cég” mérnökeit (bírákat) arról, hogy ez egy precízen megtervezett vérbeli versenyautó. Nekünk mérnökhallgatóknak ez a legfontosabb és legizgalmasabb statikus versenyszám. A Cost Report alatt a gyártás költségeit kell bemutatni, a Business Plannél meg kell győzni a befektetőt, hogy ez tényleg egy jó befektetés.

A Dinamikus versenyszámok alatt, be kell bizonyítani, hogy a versenyautó, amit megterveztünk, tényleg képes olyan teljesítményre a pályán, mint amit a szimulációk és számítások alapján várni lehet.

Hogyan szerepeltetek a versenyeken?

Idén két versenyen vettünk részt, az első a Formula Student East volt itt a középmezőnyben végeztünk. Ez a verseny viszonylag korán került megrendezésre (július végén) így nem sok időnk volt az autó tesztelésére és beállítására, illetve a statikus versenyszámokra való felkészülésre. A cél az volt, hogy a csapat élesben is ki tudja próbálni a járművet és saját tudását. Egy nagyon jó felkészülési lehetőség volt a következő versenyre, ahol komolyabb eredményt szerettünk volna elérni.

A második versenyünk a Formula Student Hungary volt. Ide már egy letesztelt és jól beállított versenyautóval érkeztünk, és a csapat is fel volt készülve a statikus versenyszámokra. Sajnos a versenyszervezés terén akadtak hiányosságok, voltak biztonsági problémák a pályával kapcsolatban. Ezekről nem szeretnék részletesen beszélni. A lényeg, hogy végül nem lett hivatalos Formula Student verseny, mivel a két legfontosabb dinamikus versenyszámot nem rendezték meg. Nagyon sajnálom, hogy így történt, mivel csapatunk történetében ez a generáció volt a legfelkészültebb, és talán idén teszteltünk legtöbbet a versenyautóval.

A költségvetésünkbe idén nem fért bele több verseny, mivel egy teljesen új járművet építettünk a nulláról, és ez felemésztette az anyagi kereteinket.

Annak nagyon örülök, hogy úgy adhatom át a csapat vezetését, hogy jó úton halad minden. A KMS-17 (az idei jármű) egy megbízható versenyautó, amiben sok potenciál van, amit kisebb fejlesztésekkel és pontos beállítással ki lehet hozni. A statikus versenyszámkora is úgy gondolom, hogy jó alap az idei csoportvezetők és business plan-es srácok és lányok munkája.

A verseny menete

Szerdán érkezünk a helyszínre ekkor elfoglaljuk a boxunkat, kipakoljuk a szerszámokat, és szépen elrendezzük minden holminkat, felkészülünk a gépátvételre.

Csütörtök. A gépátvétel az első “kihívás” a versenyen. Ez négy részből áll. Ellenőrzik a jármű mechanikai, valamint elektromos elemeit, hogy megfelelnek-e a szabályzatnak, illetve biztonságosak-e. Ezután a döntésteszt következik, itt a különböző üzemanyagok szivárgását vizsgálják, és a jármű stabilitását ellenőrzik, mivel 60 fokos oldal irányú döntésnél sem szabad felborulnia. Ezután a hangteszt következik, itt egy megszabott határt nem léphet túl a motor hangja.

Utoljára a fékeket ellenőrzik. A fékteszt során egy egyenes pályán kell felgyorsítani majd hirtelen fékezni, akkor teljesítette a jármű próbát, ha kerekei egyszerre blokkolnak és a jármű stabil marad, nem fordul el, nem pördül meg. A csütörtök emellett a statikus versenyszámoké.

Szombaton kezdődnek a látványosabb, Dinamikus versenyszámok.

- Gyorsulás: 70 méter egyenes szakaszt kell a lehető legrövidebb idő alatt megtenni álló helyzetből indulva. A csapatok jellemzően 100-110 kilométer/órára gyorsulnak ezen a rövid szakaszon.

- Skid-pad: Itt a jármű oldalgyorsulását mérik egy 15 méter átmérőjű körpályán kell mindkét irányban 2-2 kört megtenni.

- Autocross: Ez gyakorlatilag az időmérőnek felel meg. Egy 800-1000 méter hosszú szűk kanyarokkal és sok szlalommal tarkított pályát kell a lehető leggyorsabban teljesíteni.

- Endurance: Ez a tartóssági versenyszám. Az Autocross pályáján kell 22 km-t megtenni a felénél pilótacserével. Ez alatt mérik a jármű fogyasztását és ez alapján rangsorolják őket az Efficiency versenyszámban.

Merre veszi az irányt a csapat a jövőben? Hol indultok legközelebb?

Idén nem lesz több megmérettetésünk. Szeptemberben elkezd a csapat toborozni, illetve készülni a következő évre, amiben terv szerint nem csak kettő, hanem minél több versenyen szeretnének részt venni. De azt már az új csapatkapitány dönti el.

Döntésteszten a járgány

Mik a terveid a saját jövődet illetően?

Most szeptemberben kezdem az utolsó félévem az immár Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai karán. Jelenleg legfontosabb feladatomnak a szakdolgozatom befejezését tartom.

Álmom, hogy egyszer versenymérnökként dolgozhassak, és mindent igyekszek úgy intézni, hogy ezt a célt szolgálja. A Formula Student csapatban való tevékenység, a szakmai gyakorlati hely, illetve a szakdolgozati témám is ebbe az irányba visz. Ami a közeljövőt illeti, diplomaszerzés után szívesen maradnék az egyetem közelében, mivel nagyon érdekelnek a kutatásfejlesztéses projektek, amik jelenleg folynak, vagy tervben vannak a GAMF-on.

Amint lesz megfelelő anyagi tőkém, illetve az angol nyelvet sikerül egyetemi szinten elsajátítanom, szeretném a mesterképzést (Motorsport Engineering) külföldön (Anglia) elvégezni, persze ezt már munka mellett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában