lakosságszám-emelkedés

2018.02.09. 11:30

Már most is van dugó, fennakadás

Miután Paks az ország egyik legmotorizáltabb városa, csúcsidőben már most is túlterhelt a város úthálózata. Az erőműberuházás és a vele járó átmeneti, illetve végleges lakosságszám- emelkedés további terhelést jelent. A városvezetés keresi a megoldásokat, ezért felülvizsgálja a város közlekedési intézkedési tervét.

Vida Tünde, fotó: szerző felvétele

Csúcsidőben már most is vannak fennakadások a város közlekedésében, a rövidesen kezdődő építkezés pedig tovább terheli a város útjait, parkolóit, annak végeztével pedig legalább 10 százalékos lakosságszám-emelkedéssel számolnak, illetve azzal, hogy az ország egyik legmotorizáltabb városa e tekintetben továbbfejlődik, ezzel terhelődik – így foglalta össze Szele András projektvezető annak a több hónapja tartó munkának a lényegét, amelyet a Közlekedéstudományi Intézet Paks város megbízásából végez.

A város közlekedési intézkedési tervével párhuzamosan egy fenntartható mobilitási terv is készül, illetve annak részeként forgalmi modellek. Szele András kifejtette, hogy a mobilitási terv, amelynek megléte európai uniós pályázatok feltétele, egy koncepcionális megközelítés, míg az intézkedési tervben minden le van fordítva méterekre, kilométerekre és forintokra. Mobilitási terve nem volt Paksnak, a közlekedési intézkedési terv felülvizsgálatát pedig a város közlekedésére is kiható változások teszik szükségessé. Az, hogy mindezek egy műhelyben készülnek, hasonló tervezési módszerrel, a szakember szerint kifejezetten előnyös.

A napokban tartott utolsó egyeztetés után a képviselő-testület február 14-i ülésén tárgyal a témáról. A terv esetleges elfogadása nem jelent elköteleződést egyetlen beruházás, változtatás mellett sem, a dokumentum a problémákat veti fel és a megoldásra alternatívákat vázol. A többkörös társadalmasítás során a lakosság véleménye mellett kikérték 50 civil szervezet és mások mellett több, fuvarozással foglalkozó vállalkozás véleményét is.

Nagyon sok ötlet, javaslat, kérés érkezett a paksiak részéről, ezek közül a városépítő bizottság által elfogadottakat a projektben dolgozó tervezőknek továbbították. Egyirányúsításra, táblázásra, útnyomvonal-módosításra vonatkozó ötleteket, kéréseket is kaptak. Javaslat érkezett például arra, hogy tegyék egyirányúvá a Jámbor Pál utcát és a Virág utca egy részét. Utóbbi felújítása egyébként napirenden is van. Felvetődött a Kishegyi út ismételt egyirányúsítása, a helyi járat útvonalába új területek bevonása.

Kovács Sándor, a város fejlesztéséért is felelős alpolgármestere hangsúlyozta, hogy kiemelt feladatnak tekinti a város vezetése a közlekedési hálózat fejlesztését, de tisztában vannak azzal is, hogy nagyon nehéz egy olyan koncepciót letenni az asztalra, amely minden igényt, elvárást kiszolgál. Enyhíteni kell a parkolási gondokon, a reggeli és délutáni csúcson, ami például az iskoláknál jelentkezik – emelt ki példákat az előttük álló feladatok közül.

Jó megoldási ötletekben, javaslatokban nincs hiány

Szele András kifejtette, hogy az ország egyik legtehetősebb városaként Paks nagyon motorizált, a csúcsidőben már vannak akadások, de a város közlekedése még „elketyeg”, ám ha épül az újabb erőmű, az építés alatt több ezer ember érkezik, munkába megy, munka után pedig vásárolni, ügyet intézni, és ez újabb terhelést jelent. Becslések szerint a beruházás után legalább tíz százalékkal nagyobb lesz a lakosságszám, ami már komolyabb problémákat vet fel. A projektvezető azt mondta, jónéhány javaslatot tettek arra, hogyan kellene megoldani, hogy a dolgozók munkába járása ne zavarja a várost.

A város közlekedési átstrukturálását érintő javaslataik között vannak kisebb léptékű változtatások, de vannak olyan merészek is, mint a főutca egy részének egyirányúsítása és a forgalom 6-os útra terelése, mert a főút Szele András szerint úgy megy végig a városon, hogy különösebb terhet nem vesz le a közlekedési hálózatról. Az egyirányúsításra a projektvezető szerint a tehermentesítő út megépítése után kerülhetne sor. Változást lehetne elérni az e-bike rendszer bevezetésével, a helyi tömegközlekedés erősítésével és olyan utazásszervezési megoldásokkal, mint például, ha négy ember a lakótelepről a polgármesteri hivatalba megy dolgozni, ezt ne négy, hanem egy autóval tegye.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában