szülők akadémiája

2020.02.07. 17:30

Gyermekeinket az általunk közvetített minták alakítják

A gyermekeink személyiségére leselkedő veszélyekről és a szabadság meghatározásairól is beszéltek az előadók, Fekete Rita gyermekjogi képviselő és Nagy Péter közoktatási munkatárs a Szülők Akadémiáján a Garay János Gimnáziumban csütörtökön. Mindketten maguk is szülők.

Foray Nándor

Forrás: MW

Amikor megszületik a gyerek, pici, szép, aranyos, aztán lesz egy kamasz belőle – kezdte Fekete Rita. Ha nagyon csöndes, akkor az a bajunk, ha nagy szája van, az, de mindenképpen baj van vele. A serdülőkor egy olyan állapot, amely nem vészelhető át játszi könnyedséggel. A gyerekeink egyre több szabadságot igényelnek, de fontosak a keretek. Meghatározott, jól leírt, körülhatárolt keretek, amelyekből nem engedünk. A gyerek mindig önmaga akar lenni. Nem akarjuk letörni ezt a törekedését, hogy kibontakoztathassa a benne rejlő egyedi képességeket, de mintákat adunk.

És nem úgy, hogy: már mondtam, hogy rakj rendet a szobádban! Hanem hogy én is rendes vagyok. Elpakolok a mosogató körül, tisztán hagyom. Vasalt ruhában jelenek meg, ügyelek az apró-cseprő háztartási dolgokra, amit a gyerek a viselkedésünkből tanul meg. Mondjuk neki, hogy ne dohányozzál, de amíg az anyuka-apuka fújja a füstöt a lakásban vagy azon kívül, a gyereknek a füves cigi csak egy lépés. Én dohányzom, ő majd füvezni fog. A mintát én adom neki. Vagy ha reggel szíverősítővel – egy kis pálinkával – indulok a munkába, akkor a gyerek hétvégén mivel fújja ki a gőzt?

Aztán ne legyen erőszakos az iskolában. Mert a tanár szól, beírnak az ellenőrzőbe, odacitálják a szülőt. De tettekkel nevelünk. És amikor a házastársamnak lekiabálom a fejét, vagy olyan hangsúllyal szólok, vagy a gyerekemet megalázom, akkor hogyan beszélhetek egészséges személyiség neveléséről? Ezek az apró-cseprő, pici minták, amelyeket elhintünk, hatnak rá – hangsúlyozta Fekete Rita gyermekjogi képviselő.

Sajnos általános tapasztalat, hogy a fogalmak kezdenek összekeveredni – hívta fel a figyelmet Nagy Péter. És ugyanazon a szón nem mindig ugyanazt a tartalmat értjük. Az egyik ilyen fogalom a szabadságé. Sokféle értelmezése van. Jó, ha először önmagunk számára, aztán később talán a társadalom és a közösség, de mindenképpen a gyerekünk számára is tisztázzuk.

Sokféleképpen meg lehet élni a szabadságot: kivonulva a társadalomból, vagy betagozódva és kihasználva a társadalom adta lehetőségeket, vagy úgy, hogy nem vonulok ki, hanem egyszerűen csak nem veszek tudomást a rám nehezedő nehézségekről. A szabadságnak következményei vannak. Amikor az ember a szabadságról beszél, és középiskolásokat az életstratégia-órán megkérdez, hogy mit jelent, sokszor azt hozzák, hogy nem függök senkitől, semmitől, nincsenek kötelességek, feladatok. Vagyis megfogalmaznak egy abszolút szabadságot, amely a végtelenre irányul. Valahol mindannyian erre törekszünk, hogy a szabadságunkat a lehető legnagyobb felületen terjesszük ki. Lehetőleg minél kevesebb ember, körülmény korlátozzon minket olyan területen, ahol szeretnénk mozogni.

Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy a végtelenre irányuló szabadság születésünk, foganásunk pillanatában szertefoszlik. És innentől kezdve egy korlátozott szabadságot tudunk csak megélni. Adott, hogy a kromoszómáink által mit örököltünk, milyen a nemünk, milyenek a fizikai adottságaink. A másik, amit nem mi döntünk el, hogy hova születünk, melyik országba. Nem dönthetjük el, melyik családba fogunk beleszületni. A képességek tekintetében sem leszünk képesek mindent birtokolni. Tudomásul kell venni, hogy korlátozott szabadságunk van. A korlátozott keretek között mégiscsak van egy csomó dolog, amelyet viszont eldönthetek. Mit kezdek azzal, hogy embernek születtem? Van-e küldetésem, feladatom ebben a világban? – tette fel a kérdést Nagy Péter közoktatási munkatárs.

Az alkohol vezet

Fekete Rita külön kitért a szerhasználat hátterére. Nem kell messze menni egy füves cigiért; a gyereknek nem kell küszködnie érte, csak szól az osztálytársának, hogy hozzál már egy adaggal többet. Manapság nem probléma hozzájutni a szerekhez. Az alkoholhoz sem.

A tapasztalat az, hogy rohamivók a gyerekeink, a részegségig meg sem állnak, egyre alacsonyabb életkorban kezdenek el szereket fogyasztani, és az alkoholé még mindig a vezető szerep. Akkor ijed meg a szülő, amikor füvet vagy más illegális szert fogyasztott a gyereke, ami persze ijesztő, de az alkohol jelenti még mindig a legnagyobb problémát a társadalmunkban. Az előadások a Szülők Akadémiája rendezvénysorozat keretében hangzottak el, melyet a Szent József Iskolaközpont és a Garay János Gimnázium közösen szervez. A következő program február 20-án lesz, Függőségek rabságában címmel.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában