2023.07.19. 16:56
Elindult a világ első atommeghajtású teherhajója
Az Atomflot Szevmorputy, a világ első és eddig egyetlen atommeghajtású teherszállító hajója elhagyta a szentpétervári kikötőt és elindult idei első útjára a Szentpétervár - Nahodka - Petropavlovszk-Kamcsatszkij - Murmanszk útvonalon – írja közleményében a Roszatom. A Szevmorputy fontos szerepet játszik az Észak-keleti átjáró, azaz az Északi-tengeri hajózási útvonal fejlesztésében. Ezen útvonal orosz rövidítéséről kapta a hajó a nevét. A fejlesztések részeként a jövőben korszerűsítik a kikötőket és a hajózási infrastruktúrát.
Rakodás közben a Szevmorputy a szentpétervári kikötőben (Fotó: Roszatom)
A hajó több mint száz konténert, fémszerkezetet, fűrészárut, darukat és járműveket szállít a Távol-Keletre, rakodható kapacitását 90%-ban kihasználva – közölte Vjacseszlav Ruksa, az Északi Hajózási Útvonal Igazgatóság igazgatója. – A tervek szerint Nahodkát és a Vosztocsnij kikötőt 22 nap alatt éri el a hajó. Jelenleg a visszaútra való rakomány összeállításán dolgoznak. Az atommeghajtású teherhajó ősszel ismét útnak indul majd az orosz Északnyugat és Távol-Kelet között. Jelenleg a járatokat a szövetségi költségvetésből támogatják, de a jövőben az a cél, hogy ezek a járatok rentábilisak legyenek.
- Az északi-tengeri útvonalon a rendszeres teherszállítás segít a logisztikai költségek csökkentésében. 2023-vab a Szevmorputy mellett október-novemberben egy másik – bérelt hajó is részt vesz a szállításokban – közölte Hadzsimagomed Huszeinov, az orosz Távol-Keleti Fejlesztési Minisztérium vezetőjének első helyettese.
A teherszállítás mellett a Szevmorputy atommeghajtású teherhajó útja során tudományos expedíció is zajlik - a Moszkvai Lomonoszov Állami Egyetem Tengerkutató Központjának szakemberei megfigyeléseket végeznek majd.
Az út során a tudósok a tengeri emlősöket és madarakat figyelik meg, folyamatosan mérni fogják a sótartalmat és a víz hőmérsékletét az útvonal teljes hosszán. A tudósok három videokamerát helyeznek el a hajó orrában 180 fokos látószöggel, hogy folyamatos videó- és fényképfelvételeket készíthessenek a hajó útvonalának teljes hosszán. A jövőben ezt az anyagot zoológusok dolgozzák fel, és neurális hálózat létrehozásához használják fel, amelynek segítségével a tengeri emlősök és madarak automatizált azonosítására szolgáló rendszert fejlesztenek ki.