2024.01.17. 13:00
Megalkotta az első népautót
Vajon miért van égésnyom a Himnusz eredeti kéziratán? Kempelen Farkas mit talált még fel a sakkautomatán kívül? Fekete István hogyan lett kiváló gazdatisztből író? S vajon cukrász volt-e Dobos C. József?
Ford T-modell a közlekedési múzeum Északi Járműjavító kiállítóhelyén
Fotó: Mirkó István
Ezekre és ehhez hasonló érdekes kérdésekre ad választ a Duna TV sorozata, amely híres magyarokat mutat be. Példamutató sorsok, kiemelkedő teljesítmények, legendás magyarok, akik meghódították a világot. Ez a rész Galamb József életét mutatja be.
Galamb József 1881. február 3-án született Makón. Üzemmérnöki végzettséget szerzett, több üzemben dolgozott Európa-szerte. 1903-ban kivándorolt Amerikába. A Ford Motor Companynél 1905-ben kezdett dolgozni mint műszaki rajzoló. Áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd a gyár főkonstruktőre lett.
Másokkal együtt ő alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét. Ez egy egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó volt. Az ő találmánya volt az elsőként a T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor. 1913-ban a Fordnál áttértek a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra.
E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, közel 15 és fél millió darab készült belőle.
Álmok álmodói, Galamb József, Duna TV, szerda, 11.55.