2019.02.12. 14:00
Véget ért a sima arc kora, divat a szakáll és a borosta
A férfiklubok szellemiségét idézik a szakáll divatba jöttével sorra nyíló barber shopok. Ezekben kizárólag férfi vendégekkel foglalkoznak, igény szerint hajat és arcszőrzetet is igazítanak.
Fotó: Illusztráció (Shutterstock)
A kétezres évek közepétől újra divatba jött a szakáll. – Ma szinte minden reklámban borostás, vagy szakállas férfi szerepel, és a fiatal srácok újra borbélyhoz járnak – mondta a szekszárdi Kalmár Patrik, aki tavaly nyitotta meg vintage stílusú üzletét. Itt mindjárt felmerül a kérdés, mikortól hívhatjuk szakállnak a borostát.
– Valaki a háromhetes borostát is szakállnak hívja – folytatta a fiatal fodrász. – Az arcszőrzet 6-8 hetes növesztése után beszélhetünk szakállról. A probléma ott van, hogy a genetikai adottságok miatt nem minden férfinak nő egyenletesen a szőrzete, így helyenként kimaradhatnak részek az arcon. Örök klasszikus a körszakáll, ami évtizedek óta nem ment ki a divatból. Az elegáns stílust képviselő férfiak kiegészítője lehet a kiterjedt kecskeszakáll, ami a körszakállhoz hasonlóan bajusz és kecskeszakáll kombinációja. A mostanában legpreferáltabb stílus a teljes szakáll, amely a legférfiasabb kinézetet adja. Bármilyen arcformához passzol a rövid borosta.
Patrik a fodrász szakma csínját-bínját az Adyban sajátította el, de nem vezetett egyenes út rögtön a sérók világába. Kitanulta a hegesztést, ezt követően Németországban és Szlovákiában dolgozott. Közel egy év után tért haza, ekkor kezdett el komolyabban foglalkozni első szakmájával. Miközben édesapja mellett melegburkolóként dolgozott, továbbképzésekre járt, hogy minél jobban elsajátítsa a mesterfogásokat.
– Mindig szerettem a fodrászatnak ezt az irányát, és elég rugalmas az időbeosztásom – sorolta a legfontosabb tényezőket azzal kapcsolatban, hogy miért döntött saját vállalkozás mellett. – Ahogy a történelemben, úgy a divatban is, hajviselettől a ruházaton át sok minden ismétli önmagát és jelentéssel bír. Évszázadok alatt a szakáll vagy annak hiánya is üzenetet hordozott. Az Amerikában élő amisoknál például a világi élettől való elzárkózás jele, a hippiknél pedig a lázadásé volt. Ma azonban az átlagemberek is szívesen viselik, mert divatos és viselőjének férfias kinézetet biztosít.
Patrik megjegyzi, valamilyen arcszőr szinte minden férfin van, csak nem mindegy, milyen.
– A borosta, bajusz, szakáll hármassal is törődni kell, különben nemhogy divatos, hanem éppen ellenkező hatást kelt – tette hozzá. – Aki arcszőrzetet növeszt, fontos hogy megfelelően ápolja és rendben tartsa. Ajánlott minden reggel kifésülni és szakállolajjal bekenni. Ahogy nő, a kontúrokat tanácsos hetente formára igazítani. Trimmelni lehet otthon géppel, de vannak különböző technikák, melyek megkönnyítik a formára igazítást. Átlátszó borotvakrémmel dolgozva jobban lehet látni az alsó kontúrt, a meleg törülközős borotválás pedig – amikor forró gőzzel felmelegített textil kerül az arcra – lágyítja a szőrszálakat és kevésbé irritálja a bőrt.
A fodrász megjegyzi, kell szépérzék a munkához, egy bizonyos fazont is elkészít, de szívesen ad tanácsot a stílust illetően, hogy kinek mi állna jól.
Több egy átlagos fodrászatnál
Úgy tűnik, az elmúlt másfél évtizedben végleg magunk mögött hagytuk a tükörsima arcok korát. Az ápolt arcszőrzet a „kölyökképekből” is férfiarcot varázsol.
Nem csak világszerte, hanem itthon is óriási igény támadt a barber shopok iránt. (Az USA-ban és Ausztráliában már jóval korábban elterjedt a tradicionális férfi borbélyszalonok koncepciója a maguk sajátos szolgáltatásaival, hangulatával.) Az utóbbi években a fővárosban és a vidéki nagyvárosokban a street food éttermek, burgerezők, újhullámos kávézók mintájára trendi barber shopok tucatjai nyitottak. A nem csak fodrászati szolgáltatásokat kínáló üzletek egyfajta városi életstílust felvázoló férfiklub mintájára működnek: a harmincas-negyvenes férfiak számára egyik pillanatról a másikra státuszszimbólum lett a trendire fazonírozott frizura, szakáll vagy bajusz – vagy ezek mindegyike.