2020.05.07. 07:00
Kevesebb a motoros a korlátozások miatt
A szép időben egyre több motoros jelenik meg az utakon. Az elmúlt hetekben azonban az ilyenkor megszokottnál kicsit kevesebben pattantak motorra.
Forrás: Shutterstock
A kijárási korlátozás bevezetése óta 32 százalékkal esett vissza a motorosok forgalma a múlt év hasonló időszakához képest, tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) sajtóosztálya. (A személyautóknál 52,8 százalékkal kevesebb áthaladást észleltek a kamerák.)
A díjellenőrző kamerarendszere március 28. és április 28. között országosan mintegy 110 ezer motorosáthaladást érzékelt a hazai díjköteles utakon – derült ki a NÚSZ Üzleti Intelligencia Osztálya által végzett elemzésből.
Tolna megyében ugyanebben az időszakban 3254 motoros áthaladást láttak a NÚSZ fix kamerái a díjköteles gyorsforgalmi- és főutakon, ami mintegy 22 százalékkal volt kevesebb, mint tavaly ilyenkor, amikor 4192 motoros áthaladást rögzítettek.
Nagyobb mértékben Tolna megyében is a gyorsforgalmi utakon csökkent a motoros forgalom, itt a tavalyi évhez képest idén az említett időszakban 72 százalékos volt a visszaesés, míg a díjköteles főutakon 15 százalékkal láttak kevesebb motoros áthaladást a kamerák.
Érvényes éves e-matricát március 28. és április 28. között mindössze 715 darabot vásároltak a közlekedők, míg a tavalyi év azonos időszakában mintegy kétszer ennyi, összesen 1417 Tolna megyei vignetta fogyott.
E-matricából egyébként az idei évre az összes díjkategóriában eddig 18 774 darab fogyott a decemberi elővásárlással együtt, míg egy évvel korábban ugyanezen időszakban 18 037 darab kelt el. Ez az idei évre vonatkozóan összességében 4 százalékos növekedést jelent Tolnában.
A motorosok esetében a forgalomcsökkenés mértéke összességében a gyorsforgalmi utakon volt a legnagyobb: a hazai autópályákon és autóutakon 43, a főutak esetében 25 százalékkal kevesebb motorosáthaladást láttak a kamerák – mondta Bartal Tamás, a NÚSZ Zrt. vezérigazgatója. A külföldi felségjelzésű motorok esetében a határzár következtében jóval nagyobb, 77 százalékos volt a visszaesés. A magyar rendszámú motorok esetében az áthaladások száma csak 22 százalékkal csökkent.
A kijárási korlátozás bevezetése óta eltelt időszakban a legtöbben Pest megye díjköteles útjain ültek motorra. A gyorsforgalmi utak közül a többség az M0-áson, az M2-esen, illetve az M8-ason motorozott, a főutak közül pedig a 84-es, valamint a 10-es és az 51-es főúton látták a legtöbb motorosáthaladást a NÚSZ kamerái.
A forgalomhoz hasonlóan alakultak az e-matrica vásárlási adatok is. Idén – a tavalyi év március 28. és április 28. közötti időszakához viszonyítva – feleannyi, mindössze 4181 darab havi és heti motoros matrica fogyott. A havi motoros matricából 27, az évesből 57 százalékkal vásároltak kevesebbet. Míg tavaly ugyanebben az időszakban a motoros matricák húsz százalékát külföldi felségjelzésű járműre vásárolták, addig idén ez az arány mindössze három százalék.
A motorozás maga a szabadság
Simon Péter harmincnégy éve – tizenhat éves kora óta – motorozik, balesete eddig nem volt és bízik benne, hogy ezután sem lesz. Bár mint mondta, sokszor csak a szerencsén múlt, az autósok ugyanis nem mindig tekintik közlekedési partnernek a motorosokat. Így van ez előzéseknél, körforgalomnál. Általában az ember nem azért pattan motorra mert nap mint nap azzal jár el dolgozni, vagy bevásárolni, hanem mert élvezi a szabadságot, a levegőt ahogy „átöleli” a testét, mondta Simon Péter. A motor egy luxus sport, egy jó sisak százezer, a motoros csizma ötvenezer, egy protektoros ruha akár több százezer forintba is kerülhet. Nem beszélve arról, a motorban csak az olajcsere százötven–kétszázezer forintba kerül, minőségtől függően. Sokan különböző klubok tagjai, közösen csinálnak programokat, de sokan vannak, akik egyedül vagy egy családtaggal utaznak, mondta Simon Péter.