interjú Mayer Zoltánnal

2021.08.12. 11:30

Nem vették fel a főiskolára, ma a legkeresettebb operatőr

Másként kell néznünk mostantól a Doktor Balaton című film­sorozatot. Úgy, hogy tudjuk: Mayer Zoltán a televíziós produkció vezető operatőre. Pályája Szekszárdon indult, s most Los Angelesben nyert díjat egy klipjével. (Régi ismerősök lévén tegeződünk az interjúban.)

Wessely Gábor

Fotó: Beküldött kép

Szekszárdtól Los Angelesig. Összefoglalható így a karriertörténeted?

– Igen is, meg nem is – mondja Mayer Zoltán operatőr. – Szekszárdon tíz évet dolgoztam a helyi tévéknél, és elismerték a munkámat, Los Angelesben viszont „csak” elismerték a munkámat. Nem lehettem ott, a díjat postán kaptam meg; a pandémia miatt csak interneten figyelhettem az eseményeket.

Konkrétan mit nyertél?

– Onnan kezdeném, hogy a Sztárban Sztár című műsorban összebarátkozott Szabó Ádám és Curtis. Írtak egy közös dalt, amivel megkeresték klipkészítő csapatunkat. Meghallgattuk, és éreztük, hogy siker lesz. Ami azóta beigazolódott, mert öt hónap alatt 2,8 milliószor kattintottak rá. Szóval gondolkodtunk Jimy J. Hollywooddal, a rendezővel és a Netflixen futó Peaky Blinders képi világú klipet álmodtunk meg. Megkerestük a helyszíneket, kiválasztottuk a ruhákat, megteremtettük a film stílusát. A vágás után döntöttünk úgy, hogy benevezzük a Los Angeles Film A­­wards musicvideó-kategóriájába. Ez egy neves nemzetközi fesztivál, amelyre az amerikaiak mellett, szinte minden országból érkeznek alkotások, Japántól Dániáig. Nyert már ott többek között Travis Barker vagy James Arthur klipje is. A több száz nevező közül először a legjobb ötbe kerültünk be, aztán jött a hír, hogy megnyertük. A szobor postán érkezett.

Mayer Zoltán, a Los Angelesben videókategóriában elnyert szoborral (Beküldött kép)

Ez volt az első nemzetközi elismerésed?

– Nem, már 2017-ben is díjaztak, szintén Los Angelesben. Akkor egy kisjátékfilm, a 25 dollár forgatásáért kaptam meg a legjobb operatőrnek járó szobrot. Annak a producere Csősz Boglárka volt. Ő nevezte be a filmet a megmérettetésre.

De ugye nem egy sima sikersztori az életed?

– Nem, főleg az indulás volt nehéz. Már gyerekkoromban érdekelt a filmezés. Működött a Babits Mihály Művelődési Házban egy amatőr filmklub Katona Gyula bácsi vezetésével, s én odajártam általános iskolás koromtól kezdve. Super 8-as filmmel dolgoztunk. Érettségi után jelentkeztem a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakára, de nem vettek fel. Aztán még kétszer nekifutottam, sikertelenül. Közben megtudtam, hogy a film­gyár (Mafilm) gyártásvezetőjének szülei szekszárdiak. Becsöngettem hozzájuk 1985. május elsején, amikor gondoltam, hogy ő is otthon lesz. Sikerült beszélnem vele, látta az eltökéltségemet, hogy mindenáron filmezni akarok, és elintézte, hogy felvegyenek segédoperatőri gyakornoknak. Dolgoztam segédoperatőrként az István, a királyban és több nemzetközi filmben. Pár évvel később megkerestem az MTV Pécsi Körzeti Stúdiójának vezetőjét, Békés Sándort, levetítettem neki néhány referenciaanyagomat, s felvett. Ott már kameramanként foglalkoztattak. Egy rendezvényhelyszínen, ahol forgattunk, összetalálkoztam Dránovits Istvánnal, aki az akkor induló szekszárdi tévéhez keresett munkatársakat. Átcsábított, és 1989–1999-ig a helyi tévéknél tevékenykedtem. Volt olyan időszak, amikor három stúdió működött a városban, ami versenyt generált, és az nagyon jót tett a szakmának. Nekem legjobban a Kindl Gábor-féle Pop Tv tetszett, a technikát és a műsorstruktúrát illetően is. Csakhogy engem alapvetően mindig a klipkészítés érdekelt. Úgyhogy a kilencvenes évek második felétől elkezdtem feljárni Pestre ez ügyben. Vásároltam saját eszközöket, céget alapítottam, belevágtam.

Mennyi idő kellett az ismertté, keresetté váláshoz?

– Azt hittem, hogy sokat kell birkóznom, amíg Szekszárdról bekerülök a fősodorba, de villámgyorsan ott voltam a legjobbak között: Kozsónak, Zsédának, az Eddának, a Tankcsapdának, a Hooligansnak és sok más sztárnak, külföldieknek is dolgoztam. Máig forgatok videóklipet, szinte minden héten. Ezer fölötti már ezek száma, a legtöbbet foglalkoztatott operatőr voltam egészen a közelmúltig a klipszakmában. De mostanában sok időt vesznek el a show-műsorok, például a Sztárban Sztár és a sorozatok: a Kétszáz első randi, a Drága örökösök és a Doktor Balaton, aminek a vezető operatőre vagyok. Ezt ezekben a napokban is forgatjuk Sümegen.

Ma már, ahogy a színész nem egy színházhoz, az újságíró nem egy szerkesztőséghez, az operatőr sem egy tévéhez tartozik?

– Úgy működik a szakma, hogy főállású operatőröket csak a híradók alkalmaznak. Minden más külső gyártásban forog. A lehető legjobbakat szerződtetik. Én menet közben megszereztem mindenféle végzettséget, bekerültem a Magyar Operatőrök Társaságának vezetőségébe, jelenleg a legkeresettebb hazai operatőrök közé tartozom.

Több alkalommal is elnyerte az Aranyszem-díjat

Mayer Zoltán 1967-ben született Szekszárdon. A Rózsa Ferenc Szakközépiskolában érettségizett műszerész szakon 1985-ben. Operatőri munkáját a Mafilmnél kezdte, majd az MTV pécsi stúdiójánál folytatta, ahonnan 1989-ben átkerült Szekszárdra, az akkor alakuló városi tévéhez. Tíz évet dolgozott a tolnai megyeszékhelyen, aztán Pestre költözött, ahol főként videóklipek forgatásából élt. Később televíziós show-műsorok, sorozatok operatőreként is ismertté vált. Házas, két gyermeke van. Vezetőségi tagja a Magyar Operatőrök Társaságának és a Magyar Film­akadémiának. Los Angelesben 2017-ben a 25 dollár című kisfilmmel elnyerte a legjobb operatőrnek járó szobrot. Most újabb elismerésben részesült, Szabó Ádám és Curtis közös dalának (Ez vagyok én) videóklipjével. Hazai elismerésekben is részesült. Eddig hét alkalommal kapta meg az Aranyszem-díjat, videóklip-, illetve reklámfilm-kategóriában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában