Jó tudni

2023.12.25. 11:50

Így küldheti vissza a nem megfelelő, vagy hibás ajándékot

A karácsony előtti időszakban rendre fellendül a boltok forgalma, a vásárolók ugyanis ajándékozás lázában égnek. Időnként viszont előfordul, hogy az adott, vagy a kapott termék nem éppen olyan, mint amilyenre vágytunk, nem megfelelő a mérete, vagy a szépen becsomagolt meglepetésről kiderül, hogy hibás. Emiatt fontos tisztában lenni azzal, milyen lehetőségeink vannak ilyen esetekben az áru cseréjére, vagy a pénz visszakérésére.

Bencze Péter

Ajándékvásárláskor nem mehetünk biztosra, hogy megfelelő lesz a termék a megajándékozottnak (illusztráció)

Fotó: MW

Amennyiben olyan új terméket vásárolunk, amely minőségi hibás, a szavatossági jogainkat érvényesíthetjük a kereskedővel szemben a vásárlástól számított két évig. Ilyenkor a vételi dátumtól számított 1 esztendőn át az eladó köteles bizonyítani, hogy az ajándéktárgy hibája az átadást követően keletkezett, a 13. hónaptól a 24. hónapig a bizonyítási teher a fogyasztóra száll át. Használt termék vásárlása esetén pedig 1 évig illetik meg a vásárlót, vagy megajándékozottat a szavatossági jogok. - tájékoztatta lapunkat a Tolna Vármegyei Kormányhivatal.

Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy ha a kötelező jótállás hatálya alá tartozó, úgymond tartós fogyasztási cikket vásárolunk, akkor a vételártól függően alakul az eladó kötelezettsége. Tízezer forintot elérő, de százezret nem meghaladó termék esetén egy év, százezer és kettőszáz ötvenezer forint közötti áru vételét követően kettő, míg az ennél drágább ajándékok esetén három esztendős jótállási jogot érvényesíthetünk.  Ilyenkor egyébként többletjogok is védik a fogyasztót, mint például a három munkanapos csere jogintézménye, továbbá a 10 kg feletti rögzített bekötésű termék szállítását a kereskedő köteles biztosítani. Jótállás esetén a bizonyítási teher az eladóra hárul egészen a jótállási idő végéig.

Pénz csak hibás termék esetén jár vissza

A fogyasztó hibás teljesítés esetén általánosságban négyféle szavatossági, vagy jótállási igényt érvényesíthet, amelyek a következők: a termék kijavítása,kicserélése, árleszállítás, végső esetben pedig az elállás, vagyis a vételár visszafizetése. A cserével kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a fogyasztó csakis olyan árut köteles elfogadni, amely adottságait, tulajdonságait, illetve egyéb ismérveit tekintve a korábbival azonos. Amennyiben tehát a vevő egy hosszú ujjú inget vásárolt, nem köteles elfogadni helyette egy rövid ujjút.

Ezektől az esetektől meg kell különböztetni azt, amikor a legnagyobb gondossággal ajándékba vásárolt termék minősége megfelelő, azonban nem egyezik a mérete,már van belőle, vagy egyszerűen nem tetszik a megajándékozottnak. Ilyenkor semmilyen jogszabály nem kötelezi a kereskedőt a eladott tárgy visszavásárlására. A vevői elégedettség fokozása és a cég hírnevének öregbítése érdekében ugyanakkor egyre inkább jellemző, hogy a boltok, áruházak önkéntesen biztosítanak levásárlási, csere vagy akár 30 napos visszaviteli lehetőséget az év utolsó napjaiban.

Az online vásárlásra külön szabályok vonatkoznak

Az emberek egy része a karácsonyi ajándékok megvételekor igyekszik elkerülni a sorban állást, és inkább az internetet használja erre a célra. Az ilyen adásvételekre külön szabályok vonatkoznak: ez esetben akkor jön létre a szerződés, ha a webáruház visszaigazolást küld a vásárlónak a rendelésről és a termék részletes adatairól, beleértve az árat is. A szállítási határidőt az értékesítő cég határozza meg raktárkészlete és a logisztikai partnerrel kötött szerződés alapján.

Amennyiben az áru nem felel meg, vagy a vásárló meggondolta magát, indokolás nélküli, az átvételtől számított 14 napon belül elállási jog illeti meg. Gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, holott erre a vevőnek ebben az esetben is lehetősége van. Ezen felül több webáruház csak akkor venné vissza, ha a vásárló eredeti csomagolásban küldi vissza, pedig az elállási jog nem köthető többletfeltételekhez.

Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, de legkésőbb a visszaküldésétől számítva 14 napon belül köteles megtéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként kifizetett teljes összeget, beleértve a szállítási díjat is. A termék visszaküldésének költsége a fogyasztót terheli.

A blokkot mindig meg kell őrizni

Ha a termékkel -  akár személyesen, akár online vásárolt az - szemben minőségi hiba merül fel, első körben mindig azzal a vállalkozással kell felvenni a kapcsolatot, amelyik eladta azt. Ha a szavatossági, jótállási, elállási igényt a céggel szemben nem sikerül rendezni, akkor a Tolna Vármegyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályához és a Békéltető Testülethez érdemes fordulni. Fontos, hogy a vásárlás során kapott nyugtát minden esetben meg kell őrizni, mert csak azzal bizonyítható a vétel ténye, és a fogyasztói jogok érvényesítéséhez szükség van erre a papírra.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában