2019.11.23. 11:30
Nehéz idők jönnek a beszállítói piacra
Öt százalékkal csökkent a személyautó-gyártás az idei első félévben, ami érzékenyen érintheti a Tolna megyei beszállító cégeket is. Bár mint azt a bonyhádi Schäfer-Oesterle Kft. pénzügyi vezetője elárulta, amelyik vállalkozás prémium kategóriás járművekhez gyárt alkatrészeket, annak nem kell tartania a megrendelések csökkenésétől.
Gyõr REHAU gyára munkás, autóipar, dolgozó, munkaerõ
Forrás: MW
Fotó: FOLDI D. ATTILA
Nehéz idők járnak a globális autóbeszállító piacra: 2019 első félévében öt százalékkal csökkent a személyautó-gyártás az egy évvel korábbihoz képest. Az idei évre az átlagos – kamatok és adók levonása előtti nyereség – hat százalék körül várható, ami a legalacsonyabb szint lenne 2012 óta. Ezek a főbb megállapításai a Roland Berger és a Lazard által készített friss tanulmánynak.
Az elmúlt években Kína volt a globális autóipar növekedésének a motorja, de az USA-val szembeni kereskedelmi konfliktus jelentősen megváltoztatta a piaci feltételeket. A személyautó-eladások két számjegyű mértékben csökkentek 2019 első felében a távol-keleti országban. A megváltozott környezetben a beszállítóknak érdemes intézkedéseket tennie, hogy hosszú távon megfelelő pénzügyi mozgástérrel rendelkezzenek. Ez azért is fontos, hogy ki tudják használni az autóipar főbb trendjeinek előnyeit, mint például a digitalizációt, az önvezető autókat vagy az elektromobilitást. Sok projekt esetében azonban nehéz megjósolni, hogy mikor fognak ezek a fejlesztések kifizetődni.
Nagy kihívás előtt állnak tehát a beszállítók: egyrészről nyereségesen kell működtetniük a hagyományos tevékenységüket, másrészről nem hagyhatják figyelmen kívül az iparágban végbemenő jelentős változásokat sem. A tanulmány szerint nincs olyan általános recept, amellyel ezek a kihívások leküzdhetőek, minden beszállítónak a saját helyzetének megfelelő stratégiai megközelítést kell kidolgoznia. Vélhetően éppen ez zajlik az érintett Tolna megyei cégeknél is, mert a lapunk által megkeresettek közül mindössze egy vállalkozás – a bonyhádi Schäfer-Oesterle Kft. – nyilatkozott.
– Minket a globális személyautó piac visszaesése közvetlenül nem érint, hisz tipikusan a prémium szegmenshez tartozó beltéri elemeket gyártunk, és a felső kategóriás modellek piaci pozíciója viszonylag stabil – mondta Hagen Tamás pénzügyi vezető.
Autóeladások alakulása 2019 januárjában
Forrás: Alapjarat.hu
Márka
Eladott új autó (db)
Változás (Év/Év, %)
Piaci részesedés
Volkswagen
137412
–3,8
11,5
Peugeot
80602
–2,1
6,7
Ford
77222
–6,5
6,5
Renault
71215
–7,8
6
Opel
69079
–5,8
5,8
Mercedes
63943
–2,2
5,3
Toyota
59780
–5,9
5
Skoda
58633
–5,1
4,9
BMW
56478
–4,2
4,7
Audi
52546
–17,3
4,4