2024.03.04. 18:00
A pékségek bajban vannak, nagy a verseny a piacon
Tavaly azt nyilatkozta több pékség vezetője is lapunknak, hogy az idei év a fennmaradásról szól, vagyis, hogy képesek lesznek-e talpon maradni. Több kenyérbolt, pékség bezárt az energiaárak emelkedését követően. Nem tudtak fejleszteni, profilt bővíteni, a vásárlók pedig elpártoltak tőlük. A nehéz gazdasági helyzetben még a konkurencia is próbára teszi az ágazatban dolgozók tehetségét.
Fotó: Mártonfai Dénes
Lecsökkent a pékségek száma a vármegyeszékhelyen, de a többi településen is. Amelyek megmaradtak, azok is figyelik egymás kínálatát, árait. Minden érintett igyekszik talpon maradni.
Nagy a verseny a piacon
– Évek teltek el úgy, hogy bár kellett volna, de nem emeltünk árakat, sok kis pékségnek lett ez a veszte. Nagy a verseny a piacon, így többször is meggondoltuk, mire árat módosítottunk, hogy merjük-e ezt meglépni – mondta Kászpári Károly, a Tolna és Baranya vármegyei pékszövetségek elnöke, és az országos pékszövetség elnökségének a tagja, illetve egyben a tengelici Frissten pékség tulajdonosa is.
Ma már nem jelent hírt az, ha drágább lett egy-egy pékáru vagy sütemény, bár az ágazat szereplői nagyon is figyelik a saját forgalmukat, egymás árait.
– Az utóbbi időben visszaálltunk a termeléssel, ennek egyik oka a létszámhiány, illetve az állandóan emelkedő költségek. Két éve hat boltot „engedtünk el”, ahová korábban szállítottunk, most újabb hármat. Mára gyakorlatilag maradt a szekszárdi helyünk, néhány étterem és a tengelici általános iskola. Kevesebb létszámmal dolgozunk – tette hozzá.
Csak a költségek biztosak
– A gáz ára a nyolcszorosára emelkedett, egy 200 négyzetméteres üzem központi fűtésének havi díja 500 ezer forint. Egyelőre a költségek biztosak, a bevételek nem, mondta a kiváló szakember. Sajnos javulást nem látok az elmúlt félév forgalmában, de az ember már annak is örül, ha a helyzet rosszabb nem lesz.
A talpon maradás egyik feltétele, hogy az adott vállalkozás milyen vásárlói környezetben van, illetve milyen a cég pénzügyi háttere. Nekünk ebből a szempontból még szerencsénk van, de ki tudja, mi lesz pár év múlva. Évekig a nyomott árak okoztak gondot az ágazatban, hiszen politikai kérdést csináltak abból, hogy hazánkban a kenyér nagyon olcsó legyen. Ez viszont padlóra küldött rengeteg vállalkozást – mondta Kászpári Károly. Ebben áttörést hozott az elmúlt két év, a vásárlók is megértették azt, hogy a minőségi árut nem lehet olcsón előállítani.
Kevesebb kenyeret vásárolnak
Takarékosabbak lettek az emberek. Ugyanabból a kenyérből vásárolnak mint eddig, csak kevesebbet. Nagy a bizonytalanság a pékségek működésében, sok a költség, drágák a sütéshez szükséges alapanyagok, a megemelkedett energiaárak is gondot okoznak.
Hasonlóan vélekedett Szőcs István pékmester, a bátaszéki Brot Kft. munkatársa is. Az energiaárak emelkedése után, illetve a kevesebb forgalom miatt sok pékség bezárt. A finom pékárik kereslete visszaesett, hiszen a töltelékek drágulása miatt ezeknek a süteményeknek az árát is emelni kellett. Az üzlet forgalmát meghatározza, mikor kapnak fizetést vagy nyugdíjat az emberek, tette hozzá.
A vásárlók így spórolnak
– Egyre több dologra mondom azt, hogy na, nem, ennyiért már nem veszem meg – mondta egy szekszárdi kétgyermekes családanya. – És eddig mindent egy helyen vásároltam, most már például sajtért átmegyek egy másik üzletbe. Ruhát muszáj venni a gyerekeknek, magamnak eddig is ritkán szoktam, a férjem vidéken dolgozik, a benzinen nem tudunk spórolni.
– Tudatosabban vásárolok. Amíg korábban kértem egy kiló húst, és azt kérdezték, „1,30, maradhat?", bólintottam, hogy „igen", most „nem" a válaszom. Ezenkívül az akciós termékeket választom – mondta egy másik vásárló
– Az akciósat veszem, utána döntöm el, hogy mit főzök abból – mondta az ötvenes családanya. – Nagyon visszafogtam a gyümölcsök és a tejtermékek vásárlását: a kefirét, a joghurtét és a sajtét. Most pedig nekiállok kenyeret és kiflit sütni, mert elképesztő, hogy például a sóskifli 160 forintba kerül.