segélyhívás

2018.09.21. 15:30

Csak indokolt esetben tárcsázza a segélyhívót

Az elromlott bojler valóban vészhelyzet, de ilyen problémával nem a 112-t kell felhívni.

Munkatársunktól

Fotó: Illusztráció (Shutterstock)

Évente mintegy ötmillió hívás érkezik a 112-es segélyhívó számra. Azonban csak minden ötödik telefon számol be valódi vészhelyzetről. A négymillió fals hívás a sürgősségi esetektől vonja el a kapacitást, mert amíg egy mentős egy túlreagált törést lát el, valaki máshol szakszerű újraélesztésre vár. A rendőrség, a mentők és a katasztrófavédelem ezért fordult közös üzenettel a lakossághoz, hogy tényleg csak vészhelyzetben hívják a segélykérő számot.

Kisfilmmel is kampányol a rendőrség, a mentőszolgálat és a katasztrófavédelem a 112-es segélyhívó telefonszámra beérkező, intézkedést nem igénylő hívások számának visszaszorításáért.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=Em2V9u3y_QQ

A police.hu tájékoztatása szerint vészhelyzetnek tekinthető, ha valakinek az élete, testi épsége, anyagi javai veszélyben vannak, és ennek a veszélynek az elhárítására önállóan nem képes. Csak néhány példa a teljesség igénye nélkül: tűzeset, viharkár, árvíz, útra dőlt fa, eszméletvesztés, csillapíthatatlan vérzés, de akkor is, ha valaki egy bűncselekmény szemtanúja. Szintén indokolt eset, ha a bejelentő súlyos, emberi élet(ek)et veszélyeztető közúti, légi, vasúti, vízi balesetet lát vagy annak résztvevője, ahogyan az is, ha eltűnt vagy öngyilkossági szándékú ember megtalálásához kér segítséget. Lapinformációk szerint ezzel szemben riasztották már a 112 operátorait elromlott bojlerhez, a telefon elfelejtett PIN-kódjához, de fán rekedt macskához is. Sőt, volt, aki azt kérdezte, mi a teendő, ha valaki mókust lát. A segélykérő központ előnye, hogy a megyei szervezetekhez már szűrt feladatok érkeznek. A központ csak azokat az eseteket kapcsolja tovább, amelyeknél – a kikérdezési protokollon végigmenve – megállapítják, hogy valóban beavatkozásra, mentőre, rendőrre, tűzoltóra van szükség. Ezzel együtt is előfordulhat, hogy valaki szándékosan tesz téves bejelentést, és az már csak a helyszínen derül ki. Azt azonban érdemes tudni, hogy ez feljelentést vonz maga után, tekintve, hogy akadályozzák a szolgálatot teljesítőket a feladatuk ellátásában.

Az Egységes Segélyhívó Rendszert 2014-től vezették be, éppen azzal a céllal, hogy gyorsan és hatékonyan lehessen szelektálni a hívások között abban a tekintetben, hogy valós vészhelyzetről vagy fals bejelentésről van szó. Úgynevezett hívásfogadó központokat Miskolcon és Szombathelyen alakítottak ki, ide érkeznek be a segélyhívások.

Sőt, a kampányban valós hívásokból válogatott felvételt is osztottak meg:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában