árvíz

2018.08.30. 11:38

Javítják a folyók menti védműveket

Tolna megyét is érinti az árvizektől megrongálódott védművek helyreállítása.

Balázs László

Fotó: Mártonfai Dénes

Tizenkét milliárd forint uniós támogatásból valósulnak meg elsőrendű árvízvédelmi fővédvonalokon védművek helyreállítását szolgáló beruházások. Az országos program leginkább a Duna, Tisza, Dráva és a Kőrösök menti védvonalak megerősítésre szoruló szakaszainak helyreállítását szolgálja.

A Vármegyeháza dísztermében tartott tájékoztatón Láng István, az Országos Vízügyi Igazgatóság (OVF) megbízott főigazgatója elmondta, a keretprojekt megalapozó az árvízvédelem szempontjából. A Dunán az 1954-es és ’56-os árvíz miatt a védvonal rendszer erősségét át kellett gondolni. A Tiszán ’70-ben védvonalfejlesztések indultak, tehát a nagy pofonok mindig lökést adtak a fejlesztéseknek. Már az új évezredben, 2001-ben a Felső-Tiszán, majd 2010-ben a Sajó-Hernádon, illetve 2013-ban a Dunán lezúduló újabb nagy árhullámot követően a szakemberek egyetértettek abban, hogy a védvonalak magasítása önmagában nem elég, tározók létesítésére van szükség. A főigazgató hozzátette, az árvízszintek emelkedése trend, a klímaváltozás szélsőséges kihívásainak is meg kell felelni. Az emelkedésben természetesen szerepe van a helytelen területhasználatnak. Kiemelte, 2014-ben mértékadó árvízszintet kellett számolni, 2400 kilométernyi folyószakaszon modellezték az árvizeket, a biztonságot ehhez igazítják. Az ágazat jövőjével kapcsolatban megjegyezte, a töltéseket nem lehet tovább emelni. Fejlesztéseket kell elindítani, a védhetőség feltételeit kell biztosítani nagyvíz mederrendezési tervvel; a védképesség helyreállításával; magassági hiányok felszámolásával; magassági biztonság differenciálásával; tározók kialakításával. Ezek a következő ötven év feladatai, jelenleg a második fejezetnél tartanak.

A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság osztályvezetője, Oláh Zoltán megjegyezte, 242 kilométeren üzemeltetnek elsőrendű árvízvédelmi fővédvonalat. A Tolna megyében már zajló fejlesztésekről elmondta, hogy a Báta 1-es műtárgy és környezetének helyreállítása, a Sióagárd melletti kiséri zsilip helyreállítása, illetve a töltések mentett oldalán a nyomópadkák építése öszesen 16 település biztonságát garantálja Madocsától Bátáig.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában