2019.03.13. 11:30
Bővíthették ismereteiket a Tanítók napi ünnepségen
A 150 éves állami magyar nyelvű tanítóképzés megünnepléséhez kapcsolódóan rendezték meg a Tanítók napját kedden a PTE Illyés Gyula Gyakorló Általános Iskola, AMI és Gyakorlóóvodában. A programon résztvevő pedagógusok és hallgatók az elmélet és a gyakorlat tanítóképzésben jelenlévő kapcsolatáról hallhattak előadásokat és láthattak gyakorlati bemutatókat.
Fotó: Mártonfai Dénes
„Félig sem olyan fontos az, amit tanítunk gyerekeinknek, mint az, ahogy tanítjuk.” Ezzel az Eötvös József idézettel kezdte köszöntőjét prof. dr. Szécsi Gábor, a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karának dékánja. Majd egy Albert Einstein idézettel megtoldva, hozzátette, hogy „ A példamutatás nem az egyik útja a tanításnak, hanem az egyetlen útja.” A jelenlévő tanítókat és a kar hallgatóit ezért arra biztatta, hogy példamutatással, cselekvéssel adják át az ismereteket a gyerekeknek.
Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy az új média olyan világot teremtett, amelyhez igazodni kell a tanításban. Mint mondta, az új kultúra három irányból ostromolja a tanítást. Az egyik, hogy a média hatására a gondolkodás képiessé vált, vagyis a képi világ a meghatározó. A második tényező, hogy míg korábban az elméleti és a gyakorlati tudás elkülönült egymástól, a multimediális korban a határok elmosódtak, emiatt a tudás gyakorlatorientálttá vált. A harmadik szempont pedig az, hogy az új technológiák használatának eredményeként az informális tanulás lett a meghatározó, tehát az iskolán kívüli tanulás hatással van a formálisra. – Aki jól akar tanítani, annak rá kell hangolódnia erre – hangsúlyozta a dékán. Hozzátette: a program résztvevői arra kaphatnak választ, hogy a játék miként lesz a tanulás Alfája és Ómegája.
A rendezvény első előadója Gabi Gabriella, a Gyakorlóiskola igazgató-helyettese volt. Kiemelte, hogy a tanítóképzésben rendkívül nagy hangsúllyal bír a gyakorlati oktatás és módszertani sokszínűség jellemzi. Emellett gyorsan követi a változásokat és válaszokat is ad azokra. A pedagógia innovációban jelentős szerepet töltenek be a gyakorló iskolák. A szekszárdi intézményben pályázati támogatással tanulást segítő, képességeket fejlesztő játékokat dolgoztak ki. Ennek folyamatáról Bánságiné Aradi Gyöngyi tanító beszélt a megjelenteknek.
Műhelymunka
Az 1-2. évfolyamosok számára logikai táblajátékot, a 3-5. évfolyamosoknak társasjátékot, míg a 7-8. osztályosoknak kincsvadászat játékot dolgoztak ki a Gyakorlóiskola pedagógusai. Ezeket gyakorlati bemutatón is megismerhette a rendezvény közönsége.
Délután Mesterek és tanítók évszázadai – egy ikonográfiai kutatás vetületében címmel tartott előadást dr. habil Kurucz Rózsa főiskolai tanár, majd többszereplős dramatikus játékként a Gergely-járást idézték fel a hallgatók. Ezt követően különböző műhelyek közül választhatták ki a résztvevők az őket érdeklőt.
Kép: tanitonap_MD_0022
Képalá: Gabi Gabriella igazgató-helyettes a gyakorlóiskolák pedagógia innovációban betöltött szerepről beszélt a tanítóknak és a hallgatóknak Fotó: Mártonfai D.