Farkas Pál 75

2022.07.13. 11:32

A szobrász átlényegít, érzelmet közvetít az anyag segítségével

Farkas Pál 75 éves. Számos köztéri szobor alkotója. A Szekszárdot szépítő művei közül legismertebb a Szent István, a Babits és a lovas Háry. Pályájáról, alkotásairól, világlátásáról beszél az alábbi interjúban.

Wessely Gábor

Farkas Pál otthonában, legkedveltebb, emlékeket idéző alkotásai között (A szerző felvétele)

– Most min dolgozik?
– Apróbb feladatok mindig akadnak – mondja Farkas Pál –, nemcsak monumentális alkotások készítéséből áll a szobrász élete. Néha érmekkel, díjakkal, kisplasztikákkal foglalkozom. És valljuk be: a tempó már nem a régi hetven fölött!

– Azt mondják, annakidején sokszor hajnalig csiszolt, hegesztett, öntött, cizellált…
– Főleg, ha közeledett a határidő, rendesen bele kellett húzni. Éjfélkor játszotta a rádió a Himnuszt, hajnali háromkor meg a Rákóczi-indulót. Előfordult, hogy késő este 11-kor érkezett a kocsi, hogy viszi a bronz lovat Balatonfenyvesre, aztán a sofőr várt, várt, elszunyókált, mert csak fél kettő körül lett kész. Az avatást aznap délelőtt tízkor tartották. 

– Meddig kell csinosítgatni egy szobrot? Mikor van kész? 
– Akkor, amikor már csak rontana rajta az ember, ha hozzányúlna. Nem könnyű eltalálni azt a pillanatot. Abbahagyni és befejezni egy munkát nem feltétlenül ugyanazt jelenti. 

– Volt olyan alkotása, amit nehezen szült meg?
– Ilyen kínlódós emlék nincs bennem. Ha van egy feladat, nekiugrok, s addig nem nyugszom, amíg formába nem kényszerítem, ami ki akar törni belőlem. 

A szobrász könyvespolca (A szerző felvétele)

– Melyek a legmaradandóbb alkotói emlékei?
– Ahogy a színésznek az előadás végén a taps, nekem is a szoboravatás jelzi a sikert. Például a szekszárdi Szent István-szobor avatása egy nagyon jól szervezett rendezvény volt. Annyi ember jött el, hogy megtöltötték a teret, a művelődési háztól a múzeumig. Nem feledhetjük Szigetvári Ernő, az OTP nyugalmazott igazgató-helyettesének érdemeit, aki a kivitelezésére való pénzt összekalapozta, cégektől, intézményektől, magánszemélyektől. A közélet robotosának, közmunkásnak nevezte magát, s én lettem a közszobrász. Hasonlóan nagy érdeklődést kiváltó esemény volt Szegeden a Tiszavirágzás vagy a szekszárdi Baka István és Adolph Kolping-szobor avatása. Kisebb méretű művek is lehetnek egy város kultúrtörténetének fontos elemei. 

– Figurális alkotóként mi a véleménye a nonfiguratív szobrokról?
– Ki, mibe nő bele, milyen közegből szerzi az alapvető élményeit, olyan látásmódra tesz szert. Úgy alakult, hogy nekem az emberábrázolás és az állatszobrászat vált a kedves témámmá. Voltak kirándulásaim a nonfiguratív világba is: a megyeszékhelyen, az egyetemi kar mellett egy elemekből álló beton kompozícióm látható, a katasztrófavédelem (a korábbi SZÜV) épületénél pedig egy gömbökből konstruált munka. Jó néhány alkotásomnál igyekeztem összehozni a kettőt; társítani a reális és az elvont elemeket. 

– Sokáig tanított. Nem sajnálta az arra fordított időt? Nem érezte úgy, hogy az alkotás rovására megy? 
– Szerettem tanítani, közel negyven éven át csináltam, általános- és középiskolában, meg a tanárképző főiskolán. A vizuális nevelés című tantárgyat háromdimenzióssá tettem. Eredetileg csak rajzoktatás folyt, aztán elindítottam a mintázás, formaalakítás stúdiumot, ami népszerűnek bizonyult. Agyaggal, gipsszel dolgoztunk, kerámiát is készítettünk. A hallgatók kedvelték és más főiskolák is átvették. Nem mondom, hogy a tanításra fordított idő miatt nem maradt néhány szobortervem az asztalfiókban, de sosem volt olyan érzésem, hogy kár volt ezt csinálni. 

– Saját formaérzéke, kézügyessége mikor vált nyilvánvalóvá? 
– Szegeden nőttem fel, a Tisza partján. Ott volt a kész alapanyag, az agyagos homok, amit a víz hozott. Abból a hordalékból készítettünk a környékbeli gyerekekkel kígyót, halat, békát, várat. Ártéri fák ágaiból faragtunk állatkákat, emberkéket. Az iskolában már én voltam a legjobb rajzoló, s onnantól egyenes úton haladtam tovább a művészeti közép- és főiskola felé. 

– Sok a könyve. Az olvasmányélményei beépülnek a művészetébe? 
– Bizonyára, de ezt még soha nem vizsgáltam. Máig rendszeres, esti olvasó vagyok. Verseket, novellákat, életrajzokat, művészettörténeti írásokat fogyasztok. Olykor még filozófiai értekezéseket is.

Farkas Pálnak az emberábrázolás és az állatszobrászat vált kedves témájává (Fotó: W. G.)

– Hívő?
– Nem szoktam ideológiailag besorolni magam. Egyfajta belső hit természetesen van bennem. Érdekelnek az ázsiai népek egykori együttélésével kapcsolatos őstörténeti kutatások, melyek fontos része a hit- és mondavilág. Szakmám kapcsán is fel-felmerülnek bennem misztikus, transzcendens gondolatok. A szobrász megdolgozza, jelentéstartalommal ruházza fel, szinte átlényegíti az anyagot. Érzelmet közvetít vele. Egy jó portré nemcsak egy üres fej. A személyiséget tükrözi. Valamiből valaki lesz. A bronzból egy ember, egy karakter.

A pörgős világ mozdulatlan szobrai
Farkas Pál 1947-ben született Szegeden. A tanárképző és a képzőművészeti főiskolát is elvégezte. Szekszárdon 1971 óta él. Házas, három lánya és négy unokája van. Rajzot, vizuális nevelést tanított általános-, közép- és főiskolán, ám alapvetően szobrászként ismert. Mintegy 70-75 nagyobb munkát készített, jelentős részük közterületeken látható, bel- és külföldön.

Szekszárdon nyolc műve található. Monumentális állatszobrairól is híres. Szálka főterén például egy 320 kilós bronz szarvasbikája látható. Többnyire figurális munkákat készít, hagyományos anyagokból. A nonfiguratív világ, a műanyag és a 3D-s nyomtatás nem vonzza. Úgy véli: egy lakodalmi tortán jól mutathat a számítógéppel sokszorosított menyasszony- és vőlegényfigura, de az egyedi alkotásokkal nem versenyezhet. E nyüzsgő, pörgős, zajos, digitális világban is szükség van a mozdulatlan, mégis messzire repítő, szótlan, mégis beszédes szobrokra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában