a maláj gép eltűnése

2017.11.15. 20:00

Dr. Fenyvesi Csaba a pilótát gyanúsítja a bűncselekménnyel

„Bűn és bűnhődés égen, földön” címmel tartott ülést pénteken a Tolna Megyei Bűnmegelőzési Tanács, amely most először kibővített fórum volt. Az eseménynek a vármegyeháza díszterme adott otthont.

Hanol Erzsébet, fotó: Ótós Réka

A maláj MH370 repülőgép 2014-es rejtélyes eltűnésének kriminalisztikai elemzéséről tartott előadást az ülésen dr. habil. Fenyvesi Csaba egyetemi docens, a PTE ÁJK Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszékének oktatója. Először a kriminalisztika fogalmát járta körül, és mint mondta, jogászkodni csak ténykérdések birtokában lehet. Rendkívül lendületes előadása során a közönség soraiban körbe adta azt a piramist, amely meghatározásában a kriminalisztikát modellezi. Alapja hét kérdés, amelyekre választ kell kapni az adatgyűjtés során. Ezek a következők: mi, hol, mikor, hogyan, ki, kivel, miért? A piramis közepén erre épülnek a nyomok, az anyagmaradványok, a vallomások és az okiratok. Dr. Fenyvesi Csaba ugyanakkor úgy látja, egyre inkább ide kell sorolni a digitális adatokat is. Mindezek alapján pedig a cél a piramis csúcsa, az azonosítás. Az elmondottakat szemléltetve volt, akitől DNS-mintát vett az előadó, másnak pedig egy szövetet nyomott a kezébe, amely szagmintavételre szolgált. Sőt, egy kisméretű piros üveg vázát földhöz vágott, ami darabjaira tört, mondván, minden kriminalista annyit ér, amennyi adata van. Vagyis egy igazságügyi eljárás során arra kell törekedni, hogy az esemény minél több darabját sikerüljön összegyűjteni, amelyekből aztán összeáll a bűncselekmény képe, ez esetben a váza.

A maláj gép rejtélyes eltűnésének példáján keresztül mutatta be dr. Fenyvesi Csaba, miként működik ez a gyakorlatban. A repülőgép 2014. március 8-án, 0 óra 40 perckor indult el Kuala Lumpurból, és Vietnámon keresztül Pekingbe kellett volna megérkeznie fedélzetén 227 utassal és a 12 fős személyzettel. A felszállás után 39 perccel a másodpilóta elköszönt a malájziai légi irányítóktól, ám a vietnámiak már hiába várták a bejelentkezését. A gép valószínűleg irányt változtatott, és észak helyett délre tartott. A repülőgép üzemanyag-mennyisége alapján a roncsnak Ausztrália közelében, az óceán mélyén kell lennie, de sem azt, sem a fekete dobozokat egyelőre nem találták meg.

Dr. Fenyvesi Csaba arra is kitért, hogy a repülőgépeken négy különböző kommunikációs csatorna működik. Ebből kettőt a pilóta ki tud kapcsolni, mint ahogy az valószínűleg a maláj gépen is történt. Maradt a GPS és az a készülék, amely automatikusan küld jeleket a motorgyártónak, azonban ebben az esetben nem volt semmilyen vészjelzés. Mint ahogy gépeltérítésre, terrortámadásra, tűzre, műszaki hibára sem utalt semmiféle jelzés.

Dr. Fenyvesi Csaba szerint el kell gondolkodni azon a nyomon, amely nem látható. Ez pedig a digitális adatok hiánya. – Hogy lehet az, hogy az utasok közül senki nem hívta a szeretteit, nem küldött üzenetet akkor, amikor közelgett a vég – tette fel a kérdést az előadó. A válasz a közönség soraiból érkezett, miszerint a gépen a kapitányon kívül akkor már mindenki halott volt. Dr. Fenyvesi Csaba szerint a pilóta valószínűleg elzárta az utastér oxigénellátását.

Arról is beszélt, hogy miközben a maláj hatóságok folyamatosan „maszatolnak” az ügyben, addig az FBI házkutatást végzett a két kapitány otthonában. A fiatalabb lakásában semmi gyanúsat nem fedeztek fel, a 19 ezer repülési órát maga mögött tudó idősebb kapitánynál viszont egy szimulátort találtak, amelyből kitöröltek valamit. A vizsgálat során kiderült, hogy a hiányzó adat arról árulkodik, hogy a pilóta azt gyakorolta, hogyan kell lakatlan szigetre landolni. Dr. Fenyvesi Csaba meglátása szerint a kapitány megalapozottan gyanúsítható a bűncselekmény elkövetésével.

Szigorúbb vizsgálatra lenne szükség

Dr. Fenyvesi Csaba úgy véli, szigorítani kellene a pszichológiavizsgán, hiszen azon a maláj gép kapitányának meg kellett volna buknia, mint ahogy annak a német pilótának is, aki egy évvel később a Francia-Alpoknak vezetett egy utasszállító repülőt. A jogász szerint az sem kizárt, hogy a maláj gép pilótája még él, hiszen ezer méteres magasságból akár ki is ugorhatott egy ejtőernyővel. Az indokok között biztosítási csalás, de akár az is meghúzódhat, hogy valakinek a megbízásából hagyta, hogy a gép az óceánba csapódjon. A nemrégiben megtalált roncsmaradványok sem cáfolják a feltételezéseket, ugyanis azokon sem robbanás, sem robbantás, sem tűz nyomát nem találták.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában