nevelés

2019.05.16. 11:30

Az internetes tanács félreviheti a szülőt

A fel nem dolgozott események nyugtalanságot, fáradságot eredményeznek a gyerekeknél, amelyek minden esetben magatartási problémákhoz vezetnek. Sok esetben előfordul, hogy emiatt is az óvodapedagógust érik kritikák a szülők részéről, tájékoztatott Botosné Theisz Aranka nyugdíjas óvoda-, nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus.

Brunner Mónika

Fotó: Shutterstock

Mint azt Botosné Theisz Aranka lapunknak elmondta, a mai szülőknek nehéz a helyzetük, hiszen a társadalmi változásokat, a felgyorsult életformát nem könnyű összeegyeztetni a gyerekneveléssel. Fontos ugyanis, hogy időt biztosítsanak a gyermeknek a különböző tevékenységek elvégzésére, begyakorlására. A szülő abba a hibába is beleeshet, hogy mindent szeretne a gyermekeinek megadni, félve attól, hogy lemaradnak eseményekről, élményekről. Ezért befizeti őket különféle programokra, amelyeken ő nem vesz részt. Pedig a szülővel való közös élmény a fontos a gyereknek, mert így az átélt esemény nem csak egy élményhalmazzá válik a számára.

Érdemes tudni, hogy a fel nem dolgozott események nyugtalanságot, fáradságot eredményeznek a gyereknél, ami minden esetben magatartási problémákhoz vezet. Gondot okozhat még az is, hogy az interneten sokféle ellentmondó véleményt lehet olvasni a gyermeknevelésről. Amikor egy szülő bizonytalan, és kipróbálja egyik nap az egyik posztban olvasottakat, majd egy másik nap egy teljesen ellentétes módszerrel próbálkozik, akkor a gyermek azt fogja tapasztalni, hogy a szülő nem is tudja igazán, mit akar. Ez a szülői attitűd szintén mindig magatartási zavarhoz vezet a gyerek részéről, mert a szülői bizonytalanság a gyermeket is elbizonytalanítja. Így aztán a gyerek később átveheti a bizonytalanná vált szülő felett az irányítást, hisztivel, agresszív viselkedéssel próbálhatja érvényesíteni az akaratát, vagy éppen ellenkezőleg, nagyon visszahúzódóvá, bizonytalanná, szorongóvá válik.

Botosné Theisz Aranka elmondta azt is, hogy a szülők viszonya az óvodapedagógusokkal változó. Van aki elfogadja, kikéri a véleményüket, van aki nehezményezi, ha új nevelési módszert, lehetőséget hall tőlük. Gyakran előfordul az is, hogy a problémákat az óvodapedagógusokra vetítik ki. Mindez köszönhető a technika fejlődésének is, az interneten található olyan információknak, amelyek, ha berögzülnek, akár egész sok szülői csoportot is félrevihetnek a gyereknevelés területén.

– Az óvodapedagógusok többségéről elmondható, hogy nagyon tudatosak a gyermek megismerésében és az egyénnek a leginkább megfelelő nevelői módszerek kiválasztásában. Éppen ezért az óvodapedagógusok legnagyobb sikere, ha nevelői partneri kapcsolatot tudnak kialakítani a szülőkkel, természetesen a gyermek érdekében – mondta Botosné Theisz Aranka, és hozzátette, hogy jóleső érzés, amikor évek múltán visszajön a szülő, és azt mondja, hogy bevált az a módszer, amit a gyermeke nevelésével kapcsolatosan javasolt annak idején. A nevelés hosszú távú folyamat, nem látható egyik napról a másikra eredmény, ezt nehéz a mai, felgyorsult világhoz szokott embernek megértenie.

Botosné Theisz Aranka úgy látja, hogy a mai szülőkkel érdemes lenne megismertetni a fejlődés jellemzőit, mert ez határozza meg, hogy mikor milyen nevelői hatásokra van szüksége a gyermeknek. Ezek az ismeretek maguktól megváltoztatnák a szülők hozzáállását a gyermekneveléshez, és a fejlődés-nevelés ok-okozati összefüggését érthetővé tennék a számukra.

Botosné Theisz Aranka kiemelte, hogy a technikai fejlődés miatt is változik a magyar nyelv. Míg régen a levelek szépségét a jelzőkkel ellátott bővített mondatok alkották, az internetes felületeken néha csak egy-egy szóval kommunikálunk. A gyerekek beszédfejlődését pedig a felgyorsult beszéd befolyásolja. Gósy Mária beszédkutató egy 1965-ös vizsgálata szerint hatvanöt szót mondtunk ki percenként. Napjainkban kilencven-száz kimondott szóra gyorsult fel a hétköznapi beszéd. Míg a vírusok képesek évente változni, és alkalmazkodni az ellenük használt gyógyszerekhez, addig az ember törzsfejlődése nem képes ilyen gyorsan alkalmazkodni a világ változásaihoz. Hiszen az emberi beszéd nem csak a kimondott szavakból áll. Ahhoz, hogy létrejöjjön a kimondott szó, több agyterület összehangolt működésének kell megvalósulnia.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában