2021.02.16. 17:30
Online programokkal népszerűsítik az értékeket
Sajtótájékoztató keretében mutatta be a Tolna Megyei Önkormányzat, hogyan lehet a vírushelyzet ellenére is megszólítani a fiatalokat, mégpedig az értékek népszerűsítésének jegyében.
Fotó: Kiss Albert
Sajtótájékoztató keretében mutatta be a Tolna Megyei Önkormányzat, hogyan lehet a vírushelyzet ellenére is megszólítani a fiatalokat, mégpedig az értékek népszerűsítésének jegyében. A megye képviseletében Fehérvári Tamás elnök szólalt fel, illetve azok a szakmai partnerek, akik online stratégiai játékot, oktatófilmeket és mobil applikációt készítettek.
Az elnöki felvezetőben elhangzott, hogy a megyei önkormányzat hosszú, tevékeny éveket tudhat maga mögött az értékek összegyűjtését illetően, s ennek köszönhetően Tolna megye országos szinten is élen jár.
E munkát különböző pályázati források is segítik, így például „A helyi identitás és kohézió erősítése Tolna megye 8 településének irodalmi, képzőművészeti és zenei hagyományainak visszatanításával” című projekt már ötvennél is több rendezvénnyel büszkélkedhet, mindössze bő egy év leforgása alatt. A TOP-os projekt jelen fejleménye, hogy 17 millió forintból összesen 21 oktató videó, egy virtuális túraútvonal applikáció, valamint a tengelici Benyovszky és a Katalin-pusztai Schell kastély elméleti 3D rekonstrukciója készült el.
Utóbbiakat Benke Béla, a Gladius Auro Kft. nevében ismertette a tájékoztatón. A videóban megjelenített rekonstrukció hűen tükrözte Tolna megye két kastélyának szépségét, minden apró részletében. A szakember mobiltelefonja segítségével jelenítette meg a Kincses Tolna megye alkalmazást, ami a Sió mente értékeit, nevezetességeit gyűjti egy felületre, mi több, útvonalat is tervez hozzájuk. Az applikáció leírást és narrációt is párosít minden kincshez, amelyek történelmi, néprajzi és természeti kategóriában különülnek el.
A megyei önkormányzat Youtube csatornáján már elérhető az a 21 kisfilm, ami elsősorban oktató és népszerűsítő szándékkal készült. A videók többnyire 5-10 perc hosszúságúak, s olyan témákat dolgoznak fel, mint a térség növény- és madárvilága, viselet és épített örökség, vagy akár Petőfi Sándor emléke.
Az alkotó cég, a Kontraposzt Műhely Kft. képviseletében Szabó Klarissza és Ruman Gábor jelentek meg. Fontosnak tartották kihangsúlyozni, hogy a megyei értéktár kiváló alap volt a kulcstémák feldolgozásához. A filmek könnyed hangvételűek, közérthetően és a fiatalok műsorfogyasztási szokásait figyelembe véve készültek. Mind a nyelvezet, mind a stílus egyértelműen arra utal, hogy az ifjúság a célközönség – derült ki.
Végezetül az Okoskaland játék kapcsán, a MarkCon Informatikai Kft. képviseletében Öhlmüller Eszter tartott előadását. Mint elhangzott, a „játékosítás” gyakorlatával közelítenek a fiatalokhoz. Ennek a jegyében ötvözték a játékkal a tanulást, illetve az értékek megismertetését és népszerűsítését.
Az Okoskalandot lehet játszani asztali számítógépről és mobiltelefonról egyaránt, csupán egy regisztráció szükséges hozzá. Öhlmüller Eszter bemutatta, milyen típusú feladatok és kincsek kerülnek a fókuszba az online megmérettetés során. Tolna és Hargita megyei értékek szerepelnek a játékban, amelyre a két vidék között fennálló testvérmegyei kapcsolat ad magyarázatot.
Ugyanis a Tolna Megyei Önkormányzat sikerrel pályázott a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által kiírt, „A magyar kultúráért és oktatásért” című felhívásra. Az önkormányzat 2 millió forintot nyert online stratégiai játék elkészítésére, ami kifejezetten a Z generációnak szól. Így születhetett meg az okoskaland.hu oldalon elérhető, értékközpontú, ám szórakoztató kihívás a gyerekeknek.
Arról is szó esett, hogy Tolna és Hargita megye 2018. szeptember 2-án kötött testvérmegyei megállapodást. S bár az elmúlt pár év rendkívül aktív munkával telt – közös nemzetközi pályázatok, kerekasztal beszélgetések – a vírushelyzet nem engedett teret a találkozásnak. Így nyert létjogosultságot például az Okoskaland játék, vagy éppen a videómegosztó portálra felkerülő oktatófilmek, amelyek egyértelműen jelzik, hogy a megye az online térben talált alternatívát az értékek közvetítésére, illetve kapcsolattartásra.