Érvényesség

2024.01.03. 14:00

Közel félmillió horgászt érint az okmány megújítása

Az idén közel félmillió horgásznak jár le állami horgászokmánya, a Magyar Horgászkártyája, ezért kiemelten fontos adataik megújítása, ellenőrzése. A Tolna Vármegyei Horgászegyesületek Szövetségének (TOHOSZ) ügyvezetője, Szakács Szabolcs tájékoztatta lapunkat a legfontosabb tudnivalókról.

Farkas Eszter

Fotó: MW

A Magyar Horgászkártya megújításával idén kiemelten fontos, hogy foglalkozzunk, ugyanis a 2018-ban kiváltott horgászkártyák érvényességi ideje 2024. január 31-én lejár. Ez a tény közel ötszázezer horgászt érint.

– A Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) nyilvántartást vezet a horgászokról, a horgászokmányokról és az állami horgászvizsgáról a horgászszövetségi szakrendszerben (HORINFO), amit a horgászok részére kiadott egyedi azonosító szám, valamint a Magyar Horgászkártya igazol – tájékoztatta lapunkat Szakács Szabolcs, a TOHOSZ ügyvezetője. A horgászkártyát a szövetség adja ki, érvényességi ideje egységesen öt év. A horgászkártya megléte – a gyermekhorgász, az egyesületi tagságot nem létesítő külföldi horgász, valamint a turista állami horgászjeggyel horgászó személy kivételével – előfeltétele a további horgászokmányok kiváltásának.

A horgászkártya, mint a korábbi horgászigazolvány helyett bevezetett okmány 2024-től már állami horgászokmány. Az érintettek a kártya megújításával az adataik ellenőrzését követően azt megerősítik, majd a nyilvántartásba vételüket és ezt követően a következő öt évben is jogosulttá válhatnak a horgászat jogszerű gyakorlásához szükséges további horgászokmányok (állami horgászjegy, fogási napló és területi jegyek) kiváltására.

Online is megújíthatja horgászkártyáját

– A MOHOSZ – a jogszabályban rögzített, a horgászok személyi- és lakcímadatainak kezeléséhez és azok adatellenőrzésére adott felhatalmazások birtokában – összekapcsolta a HORINFO szakrendszert a Belügyminisztérium által felügyelt központi személyi adat- és lakcímnyilvántartó adatbázissal. Ezen adatkapcsolat segítségével január 3-tól bevezetik a magyar állampolgárságú horgászok automatizált adategyeztetését, mely a rendszerbe bekerülő „új” horgászok esetében a regisztrációkor, a lejárt horgászkártyával rendelkező horgászok esetében a horgászkártya megújításakor történik meg.

Fontos megjegyezni, hogy regisztrálni, horgászkártyát megújítani, illetve állami horgászjegyet kiváltani csak az a horgász tud majd, aki az adatai alapján a központi nyilvántartásban szerepel, továbbá ha ezen adatok a HORINFO szakrendszerben korábban rögzített, illetve most kiegészített adatokkal megegyeznek és ezen tény a szakrendszerben rögzül. A horgászkártya megújítása történhet közvetlenül a horgász által (online) vagy segítséggel bármely állami horgászjegyet forgalmazó értékesítési ponton.

Hogy lehet megújítani a kártyát?

Amennyiben a horgász az online megújítást választja, be kell lépnie a HORINFO szakrendszerben a saját profiljába, ahol a rendszer automatikusan megjeleníti a korábban rögzített személyi- és lakcímadatait. A horgásznak a megjelenő adatait össze kell vetnie a személyazonosító igazolványában és a lakcímkártyáján szereplő adatokkal. A megújítás során automatikusan elindul a központi adatellenőrzés, melynek visszaigazolt eredménye szinte pillanatokon belül láthatóvá válik. Amennyiben az ellenőrzés sikeres, a horgász adatai mellett egy zöld színű kis ikon jelenik meg. Ebben az esetben lehetővé válik, hogy a horgász megújítsa a horgászkártyáját az öt évre szóló 2200 forint összegű díj bankkártyával történő kifizetésével. Ha a horgász korábban rögzített adatai nem egyeznek meg a személyazonosító igazolványán és/vagy lakcímkártyáján szereplő adatokkal, akkor az adatok módosítása érdekében meg kell keresnie a Horgászjegy Kft. ügyfélszolgálatát vagy valamelyik állami horgászjegyet értékesítő pontot. Ugyanez a teendő akkor is, ha az adatok egyezősége ellenére az adatellenőrzés eredménytelen visszaigazolást mutat, ekkor egy piros színű kis ikon jelenik meg az adatok mellett.

Amennyiben a horgász valamelyik állami horgászjegyet értékesítő ponton újítja meg a horgászkártyáját, akkor a horgász helyett az értékesítési ponton lévő ügyintézők végzik el a HORINFO szakrendszerben az okmány megújítását. A horgásznak be kell mutatnia a személyazonosító igazolványát és lakcímkártyáját, majd az ügyintézők az adataikat összevetik a korábban berögzített adatokkal. Sikeres adatellenőrzés esetében a zöld színű kis ikon itt is megjelenik. Amennyiben az ellenőrzés eredménye sikeres, a horgásznak az ügyintéző meg tudja újítani a horgászkártyáját, melynek díját (2200 forint) a horgász az értékesítési ponton biztosított fizetési lehetőséggel tudja kifizetni.

Az előző évek postai csekkes fizetési lehetősége 2024. január 1-jétől megszűnt. Fontos, hogy postai csekket senki ne fogadjon el!

Februártól letölthető a horgász applikáció

A megújított vagy új horgászkártya digitális formában azonnal létrejön és feltöltik a horgász személyi profiljába. Maga a fizikai kártya is megmarad, melyet a legyártást követően postán – a HORINFO szakrendszerben megjelölt címre kézbesítve – juttatnak el a jogos birtokosához.

– Minden olyan horgász, aki horgászkártyája mellett érvényes állami horgászjeggyel is rendelkezik, automatikusan a MOHOSZ által biztosított horgász balesetbiztosítás résztvevője. Ezen túl minden horgász, aki érvényes horgászkártyával rendelkezik két szolgáltatónál kedvezményes hang- és mobilinternet előfizetéseket vehet önállóan a horgászkártya bemutatásával; kedvezményes éves előfizetési lehetőséget kap a Magyar Horgász magazinra; majd a MOHOSZ hamarosan induló webshopjában kedvezményes vásárlási lehetőséget is biztosítanak számára.

A MOHOSZ horgász applikációja olyan, valamennyi érvényes horgászkártyával rendelkező horgász által térítésmentesen letölthető applikáció, amely térerőtől függetlenül alkalmas a nyilvántartási adatok, az érvényes horgászokmányok és az állami horgászvizsga hiteles igazolására, valamint térerővel rendelkező területen a területi és kiegészítő jegyek vásárlására. A horgász applikáció letöltésére várhatóan február 1-től lesz lehetőség. A későbbiekben itt lehet majd az elektronikus turista fogási naplót, majd 2025-től az elektronikus fogási naplót vezetni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában