2018.04.29. 16:00
A mondandó a lényeg, nem az, hogy a képen festék legyen
Ebben a hónapban kiállítása nyílt ifj. Koffán Károlynak Szekszárdon. Ennek kapcsán beszélgettünk a Dunaföldváron élő alkotóval, akinek figurális munkái is kitűnőek, de az utóbbi időben térábrázolással, komputergrafikával foglalkozik. Nem csoda, hisz ábrázoló geometriát tanított, évtizedeken át.
Nem vádolhatja senki azzal ifj. Koffán Károlyt, hogy protekcióval jutott be a Képzőművészeti Főiskolára. Édesapja, az idősebb Koffán Károly ugyan ott tanított, de pont abban az évben, 1958-ban tanácsolták el – ’56-os szerepvállalása miatt, Aczél György utasítására – amikor a fia felvételizett.
– A diplomaszerzést követően – mondja ifj. Koffán Károly –, 1963-tól a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán kezdtem ábrázoló geometriát tanítani. Annyira szerettem a geometriát, hogy már növendékként tanársegédi funkciókat láttam el a tanszéken.
Feleségemet is a főiskolának köszönhetem. Cyránszky Mária, a ma már jól ismert szobrász, egy évvel utánam végzett, s még diákkorunkban összeházasodtunk. Két gyerekünk született, s már két unokánk is van. Életünk nagyrészt Dunaújvároshoz kötődik; 1965-ben kerültünk oda, s én 1967-től kezdtem tanítani az ottani főiskolán ábrázoló geometriát. Igaz, hogy 1986-ban Dunaföldvárra költöztünk, de munkahelyet nem váltottam. Onnan mentem nyugdíjba 2006-ban.
– Hogy fért meg egymás mellett a tanítás és az alkotás?
– Szerencsére a felsőoktatásban kevesebb az óraszám, mint máshol, s tudtam rajzolni, festeni, tűzzománcképeket égetni. Néha ipari zománcos feladatokat is vállaltam. Elkészítettem a dunaújvárosi uszoda dizájnos burkolatait, ami olyan jól sikerült, hogy megkapta a létesítmény az 1977. évi építészeti nívódíjat. Ezen felbuzdulva, a váci fedett uszodánál is megbíztak hasonló feladattal. De olyan időszakom is volt, amikor a felsőfokú tanítás mellett tanítottam általános iskolában, középiskolában, szabadiskolákban, vagy a TIT-nél. A művészetet soha nem hanyagoltam el, csak nem voltam rászorulva arra, hogy termeljek, hogy kereskedelmi tevékenységet folytassak a képeimmel. Eladtam néhányat, de megéltem az oktatásból.
– Még most is tanít?
– Szabadiskolákban igen. Nálam nincs alsó és felső korhatár, mindenkivel foglalkozom, tehetségének megfelelően. A növendékeim közül sokan lettek mérnökök, tanárok, de van köztük Munkácsy-díjas képzőművész is. Sok mindenre megtanítottam őket, nemcsak a képalkotásra. A zebegényi szabadiskolában például, ahol annak idején én vezettem az első tűzzománcos kurzust, még kemencét is építettünk a gyerekekkel.
– Hogyan jutott el a komputergrafikáig? Úgy tudom, már akkor 3D-ben gondolkodott, amikor még nem is volt számítógép…
– Mindenki találkozott már zöld-piros szemüveggel nézhető, térhatású rajzokkal. A dunaújvárosi főiskolán 1971-ben csináltunk egy iskolatörténeti kiállítást, ahol az én tanszékem ilyen ábrákkal mutatkozott be. Nagyjából attól az időtől kezdve foglalkozom az úgynevezett relief terekkel. A színpáros szemüveg adta az ötletet a geometriai felületek egymásba vetítésének ábrázolásához, a térláttatáshoz. Sokat lendített a dolgon, hogy közben, 1982-ben megkapta a főiskola az első számítógépet, kemény 48 kilobyte-os memóriával. Onnantól aztán a fejlődés ismert; az egyre korszerűbb eszközök, egyre több lehetőséget kínáltak nekem is a 3D-s grafikához.
– Egy klasszikus rajznál jön az ihlet, és a festő fest. Itt mitől függ, hogy ilyen vagy olyan kúp, kocka, gömb egymásba metszése kerül-e a lapra?
– Rendkívül érdekes világ ez. A dolgok mögé engedem pillantani a szemlélőt. Olyan vetületeket, áthatásokat is láthatnak, ami egyébként nem látszana, mert takarásban van. Nincs tudomásom arról, hogy rajtam kívül bárki más csinálná ezt: a térnek térre való leképzését. Néha megkérdezik, hogy miért bízom a gépre a képkészítést, miért nem festem meg kézzel. Azért, mert rengeteg rabszolgamunkát megúszok így, és sokkal termékenyebb lehetek. Meg azért, mert a gépi ábrázolás tökéletes, és kár volna egy másik, kevésbé tökéletes eszközzel, az ecsettel kínlódni. Nekem a mondandó a lényeg, nem az, hogy a képen festék legyen.
– Milyenek a visszajelzések? Mennyire lehet változatos, mennyire elfogadott ez a „gépesített művészet”?
– Kedvezőek a visszajelzések, és sokfélék az alkotások. Volt már vagy ötven kiállításom, nincs panaszra okom a visszajelzéseket illetően. A most idehozott anyagon kívül van még vagy hatszáz kompozícióm az otthoni számítógépemen. Egyrészt tanító jellegűek, másrészt művészi értéket képviselnek a térláttatós rajzok. Sokszínű a modern művészet, ez is bőven belefér. Most még új, kicsit furcsa, mert nem követ semmilyen irányzatot. De követőkre talál.