fogyasztói szokások

2019.12.28. 16:00

A fiatalok a rozébort isszák szívesebben

Kijöttek az újborok a pincészetektől a megye két borvidékén. A minőség kiváló, az értékesítés azonban lehetne lendületesebb, mondták a borászok. Több felmérés is igazolja, hogy a rozéborok a fiatalabb korosztály körében a legnépszerűbbek, de a középkorúak is egyre inkább kedvelik.

Mauthner Ilona

Fotó: Makovics Kornél

Túl vannak az első fejtéseken a borászok, sőt a friss borok már javában a piacon kínálják magukat. Igazán kiváló évjárat lett a tavalyi szőlőből, ennek ellenére az értékesítésnél nincs az a felfokozott kereslet, mint amire így az ünnepek előtt lehet számítani.

Szüret előtt arról szóltak a hírek, hogy jelentős borkészletek ragadtak benn a pincékben az ország minden borvidékén, ez is volt az oka annak, hogy a szőlő felvásárlási ára rendkívül alacsonyan indult.

A kérdésre, hogy mi az oka annak, hogy idén nagyobbak a borkészletek a vártnál, Schmidt Győző, a bonyhádi székhelyű Danubiána Kft. ügyvezetője, a Tolnai Hegyközség elnöke, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnökségi tagja korábban elmondta, világszerte csökkent a borfogyasztás a sörök javára. El kellene gondolkodni a borászatoknak azon, érdemes-e esetleg csökkentett alkoholtartalmú, ízesített borokat is forgalmazni.

A másik ok pedig az, hogy az utóbbi években támogatással nagyon sok szőlőt telepítettek a termelők, és ezek most kezdenek beérni. Az össz­területe a borvidéknek nem változott, de a termés mennyisége nőtt. A kiutat az jelenthetné, ha lenne országos bormarketing, emellett az egyes borvidékek még többet költenének arra, hogy kedvet csináljanak az embereknek a kulturált borfogyasztáshoz.

Módos Ernő szekszárdi borász, az Alisca Borrend Nagymestere szerint az idei szüret után kiderült, hogy húsz százalékkal kevesebb termett, mint amire számítottak a gazdák. Ez javított a borkészletek helyzetén, de az óborok forgalma még mindig alacsonyabb a vártnál. A kocsmai és a vendéglői megrendelések stagnálnak, nem érzik azt a fellendülést a borászok, mint ami általában karácsony előtt jellemző volt az elmúlt években.

A helyzeten az export sem segít, mondta a szakember, bár a lengyel és a szlovák piac nyitott a magyar borok felé, de az olaszok is felfedezték ezt a lehetőséget, így nyomott áron lehet értékesíteni hordós bort ebben az irányban is.

A minőségi palackos borok piaca jobbnak tűnik, folyamatosan fejlődik is valamennyit, mind a belföldi, mind a külföldi értékesítésben. Ugyanakkor tény, hogy az összes hazai termelőnek csak a tizenöt százaléka szerepel tényezőként palackos borokkal a szaküzletekben, mondta Módos Ernő. Ráadásul ezeket a pincészeteket sem a drága borok tartják el, hanem kénytelenek olcsóbb, kettő-, öt-, tízliteres kiszerelésű borokat is forgalmazni, ugyanis ezekből lényegesen nagyobb mennyiség fogy.

Egy friss tanulmány szerint ma már az emberek egészségtudatosabbak, így a bioborok is egyre nagyobb teret nyernek. A fiatalok körében készített felmérés eredménye, hogy 3,3 százalékuk naponta, 36,6 százalékuk hetente, 32 százalékuk pedig havonta fogyaszt bort. Tisztán 71 százalék, kólával vagy szódával 29 százalék issza. A fiatalok körében a legnépszerűbb, 73 százalékkal a rozé, ezt követi a vörös, majd a fehérbor.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!