A Kicsi kocsi kalandjai

2017.11.21. 17:30

Még nincs tízéves, de már átlépte a 800 ezer kilométert a paksi Suzuki

Több mint 800 ezer kilométert futott mostanra Hanol József kilencéves Suzuki SX4-ese. A paksi autótulajdonosra – aki nem mellesleg a Tolnai Népújság szállítója – és járművére az Autó-Motor magazin is felfigyelt. Társlapunk riportját mi is közöljük.

Autó-Motor

Hanol József évtizedek óta a Tolnai Népújságot teríti a megyében, munkájából kifolyólag éjjelente 219 kilométert tesz meg, majd reggel a felesége ül a volán mögé, aki munkahelyére 70 kilométert autózik, és délután ugyanezt a távolságot teszi meg. Hétvégén a szokásos utak mellett gyakran előkerül az utánfutó is, barátnak-rokonnak segít építkezéseknél ez az SX4-es. Ami igazából szükségmegoldásként került a családba, miután az előző autó – egy 1,3-as dízelmotorral felszerelt Wagon R+ – egy balesetben összetörött, szerencsére senkinek nem lett baja. Azonban gyorsan kellett egy kis fogyasztású autó a családnak. A paksi márkakereskedéssel ápolt jó kapcsolat révén az ottani bemutatóautót vették meg, egy 1,6-os Peugeot dízellel felszerelt SX4-est, 84 kilométeres futásteljesítménnyel. Ekkor még a válság előtt jártunk, sok sorstársához hasonlóan ezt az autót is hosszú lejáratú hitelkonstrukció keretében vásárolták. Mire lejár a törlesztés, meglesz a 900 000 kilométeres futás is. Jelenleg még nem tartunk ott, augusztus 30-án érte el a 800 000 kilométert az autó, de három nappal később, látogatásom idején már 801 364 kilométert mutatott a digitális számláló.

Az eltérő színű első lökhárítót leszámítva csak a bal hátsó sárvédő sérülése szembeötlő, előbbi a beletörődés következménye. Az éjjeli műszak Tolna megye útjain veszélyes, csak az utóbbi hónapokban vaddisznóval, őzzel és borzzal találkozott az autó, egyszerűen felesleges pénzt költeni új – akárcsak bontott – lökhárítóra addig, amíg a régit vissza lehet csavarozni a helyére. A bal hátsó sárvédő sérülését József magára vállalja, egy téli tolatáskor egy hóbuckában megakadt az utánfutó kereke és bebicsaklott, akkor karistolta össze a karosszériát. Csak egy helyen fedeztek fel rozsdát a karosszérián, a jobb első sárvédő kerékjárati ívén pattant le a fényezés egy körömnyi felületen. 

Ezek után kíváncsi vagyok az utastérre is, hiszen leginkább ott kell meglátszania a váltott sofőrrel megtett hatalmas távolságnak, de csalódnom kell. Pontosabban dicsérnem a Suzuki fejlesztőit, mert nagyon jó minőségű anyagokból rakták össze a belső teret. Aztán felvilágosítanak, hogy szép ugyan a kormány, de eredetileg rücskös volt a karimája, ami mára simára kopott, a küllőkön még látszik az eredeti mintázat. Ezenkívül még a volán közepén lévő márkajelzés fénye kopott meg, és a hangerőállító gombokról kezd eltűnni a festés. Az ülés kényelmes, nincs „kiülve”, a kárpit sem szakadt, később tudom meg, hogy az első üléseket már cserélték bontott darabokra – ezekben még csak 350 000 kilométer van. Egy ismerősük pár hónappal utánuk vett egy ugyanilyen dízel SX4-est, amelyet nemrég összetört, onnan származnak az „új” darabok. A hátsó ülések még a gyáriak, ezeket alig használják. A csomagtartóban a megszokott KRESZ-tartozékok mellett pár flakon motorolaj és néhány gyorskötöző van – tudják, a vadgázolások.

Apropó, motorolaj, a 15 ezer kilométeres szervizintervallum másfél havonta telik le, olajat csak akkor kell utántölteni, ha sokat utánfutóztak az SX4-essel. A francia eredetű, 90 lóerős dízelmotor problémamentes, az elmúlt 9 év és 801 364 kilométer alatt csak egyszer hagyta tulajdonosait ott az út szélén, amikor elszakadt a vezérműszíj, ám azt követően a szelepeket kellett cserélni. A turbó még az eredeti, az EGR-szelepet egyszer cserélték, hamarosan megint sor kerül majd erre, hiszen újra sárgán világít a motorellenőrző-lámpa a műszerfalon. Egyszer adta meg magát az önindító, a cseréig betolással indult, továbbá a sebességváltót is cserélni kellett már egyszer. Egyszerűen nem vette be az egyes fokozatot, ezért egy hétig úgy dolgozott az SX4-es, hogy kettesből indultak vele. Kevés dízel SX4-es van, bontóban sem könnyű hozzá specifikus alkatrészt találni. Meglepő, de még csak a harmadik kuplung van az autóban, igaz, az előző kettőt se kopás miatt kellett cserélni, hanem azért, mert eltörött a rugótányér – mindkétszer induláskor, a kapu előtt.

Ezenkívül még a jobb oldali féltengely belső csuklójának cseréjét tudja felidézni a tulajdonos házaspár, mint rendkívüli kiadást. Ekkora futásteljesítménynél ez igazán elhanyagolható hibalista.

Készülnek az egymilliomodik kilométer elérésére

Még azt is megengedték, hogy kipróbáljam az autót, ők pedig boldogan pattantak be a hátsó ülésre, hiszen abból a perspektívából kevésbé ismerik a Suzukit. József szabadkozik, hogy érik már a stabilizátorszilentek és a lengéscsillapítók cseréje, ezért kicsit hangos most a futómű, egyébként semmi nyomát nem érzékelem annak, hogy milyen csillagászati futással büszkélkedő autó volánja mögött ülök. Búcsúzáskor még egy meghívót is kaptam, azaz rögtön kettőt: jövő ilyenkor, a 900 000. kilométer betöltésekor a helyi Suzuki-szalonban találkozunk, ahogy majd két év múlva, az 1 000 000. kilométer elérésekor is visszavárnak. Ott leszek!

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában